بدون دسته
برجسته ها

دسته عزای طویریج در ظهر عاشورا

برنامه ویژه عزاداری طویریج در ظهر عاشورای حسینی همچون سال های گذشته برگزار گردید.

دسته طویریج، معروف‌ترین دسته عزاداری است که خاستگاه آن به منطقه «هندیه» در ۱۰ کیلومتری جنوب شرق کربلا باز می‌گردد.

این دسته ، بزرگترین مراسم حسینی در جهان در روز عاشورا به شمار می آید که هر سال ، بعد از نماز ظهر و عصر از منطقه “قنطرة السلام” واقع در دو کیلومتری شرق کربلای معلی و از سمت شهر طویریج به سمت کربلا به حرکت در می آید.

در این مراسم که روز عاشورا برگزار می شود جمعیت عظیمی به نشان پاسخ به ندای (ألا هل من ناصر ینصرنا) ی امام حسین علیه السلام به سمت شهر مقدس کربلا حرکت نموده و شعار (لبیک یا حسین) و ( یالثارات الحسین) سر می دهند.

برگزاری عزای طویریج به حدی مورد اقبال عراقی‌ها قرار گرفته است که خدام حرم های مطهر امام حسین و حضرت عباس سلام الله علیهما، با نزدیک شدن به دهه اول ماه محرم، تدابیر ویژه ای را در صحن‌های این دو حرم مطهر در نظر می گیرند.

شور و غوغای این دسته مشهور، آن چنان عظیم و گسترده است که عبور آن از خیابان‌های کربلا و بین الحرمین بیش از چهار ساعت بطول انجامید.

در کشور عراق چنین رسم است که علما در روز عاشورا، با قبایی مندرس و بدون عبا و پای برهنه در حالی که دستاری بر سر قرار داده و دنباله دستار را بر پیرامون گردن خویش به نام (تَحتُ الحَنَک) قرار می‌دهند، و در خیابان‌ها و عزاداری ها شرکت نموده و در پایان به دسته طویریج پیوسته و هروله کنان با شعارهای یاد شده، به حرمین گام می نهند.

شايان ذكر است مجموعه رسانه‌ای امام حسین علیه السلام، پخش زنده مراسم عزای طویریج را نزديک به 4 ساعت و نیم به صورت زنده از شهر مقدس کربلا پوشش داد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا