بدون دسته

افغانستان بدترین کشور جهان برای زنان

کارشناسان سازمان ملل متحد در گزارش تازه شان از نقض حقوق بشر در افغانستان گفته اند که ط.البان به‌ گونه ى سیستماتیک حقوق بشر زنان و دختران افغان را محدود کرده ‌اند و این رفتار طالبان می‌تواند مصداق «آپارتاید جنیستی» باشد.

این کارشناسان از ۲۷ آوریل تا ۴ مه به افغانستان سفر کرده و یافته‌هایشان را در گزارشی مشترک به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارایه کردند. در این گزارش از افغانستان با عنوان “بدترین” کشور در جهان در زمینه حقوق زنان نام برده شده است.

در این گزارش آمده است که زنان و دختران در افغانستان هدف تبعیض ‌اند که ممکن است به آزار جنسی تبدیل شود که می‌توان آن را آپارتاید جنسیتی توصیف کرد.

این کارشناسان گفتند که بر اثر دستورهای ط.البان از آگوست ۲۰۲۱ تا کنون، محدودیت‌های گسترده‌ای بر حقوق زنان و دختران و دسترسی به آموزش، کار، بهداشت و عدالت تحمیل شده است.

در گزارش کارشناسان سازمان ملل متحد آمده است که قضات طالبان به زنان متقاضی طلاق گفته اند که چرا طلاق می‌گیرند، در صورتی که دست و پای آن‌ها شکسته نیست. همچنین، به زنانی که در مورد بدرفتاری مردان به پلیس طالبان گزارش داده ‌اند تذکر داده شده است که نباید شکایت کنند.

در گزارش کارشناسان سازمان ملل تذکر داده شده است که ممنوع شدن کار زنان و خانه‌ نشینی آن‌ها باعث گسترش افسردگی و خودکشی شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا