بدون دسته
برجسته ها

آیت الله العظمی شیرازی: رسول خدا و امیرالمومنین هیچ کس را مجبور به انجام هیچ واجبی نکردند

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی امروز چهارشنبه بیست و سوم ذی حجه سال ۱۴۴۴ برگزار شد، در این نشست هم چون روزهای گذشته ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در این جلسه علمی فرمودند دو نفر از معصومین علیهم السلام حکومت کردند ، یکی رسول خدا صلی الله علیه و آله تقریبا ده سال ، و یکی هم امیرالمومنین صلوات الله علیه قریب پنج سال ، این دو نفر هیچ کس را مجبور به هیچ واجبی نکردند اما جوری برخورد کردند که با اخلاق ایشان مردم جذب شدند ، چون اخلاق انسان را جذب می کند.

ایشان هم چنین در این نشست فرمودند : اختیار در افعال و گفتار انسان شرط است ، و اگر محرز شد فردی دارای مشکل روانی حاد است به گونه ای که مسلوب الاختیار می باشد احکام در مورد او جاری نمی شود.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند چنین فردی نه اقرار و نه انکار او حجت نیست و اگر تحت فشار ، فعلی را انجام دهد در حدی که مسلوب الاختیار بوده ، حکم در مورد او اجرا نمی شود

ایشان هم چنین تصریح کردند در رساله های عملی و کتب فقهی تصریح شده که افعال و اعمال انسان باید اختیاری باشد چون اگر شخص مختار و صاحب اختیار نباشد ، هیچ چیزی از او حجت نیست.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود :

معنای نسخ در قرآن ، شرح معنای بداء و ابداع ، حکم عقد زن مسلمان با شوهر غیر مسلمان ، احکام مربوط به جواب سلام ، غیر اختیاری بودن برخی از فضائل ، تفاوت معنای سبط و حفید ، معنای کلمه ابناء نا در قرآن ، رافع یا مُبیح بودن تیمم بدل از غسل و وضو ، معنا و آثار شرعی وضو ، و معنای جبر و تفویض و امر بین الامرین ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا