آسیااخباربدون دستهجهانجهان اسلامعربستان سعودییمن

چرا آل سعود پیروزی بایدن را دیر تبریک گفت؟!

به گزارش شیعه ویوز؛ بررسی های انجام شده نشان می دهد که حکومت سعودی که از چند دهه قبل دوست بسیار خوب، نزدیک و استراتژیک ایالات متحده آمریکا به شمار می رود، اما این بار در انتشار پیام تبریک به آقای “جو بایدن” رئیس جمهور پیروز آمریکا، تعلل کرده است.

در همین راستا موجی از انتقادات و پست ها و پیام های تمسخر آمیز به خاطر این رفتار رژیم آل سعود، در فضای مجازی جهان عرب منتشر شد.

نکته قابل توجه این است که خبرگزاری رسمی عربستان سعودی در ساعات اولیه صبح امروز، ابتدا پیام تبریک “ملک سلمان آل سعود” پادشاه سعودی خطاب به رئیس جمهور تانزانیا به خاطر انتخاب مجددش و نیز پیام تبریک به “پادشاه کمبودیا” به مناسبت سالگرد استقلال این کشور را بر روی صفحه خروجی این خبرگزاری منتشر کرد.

بعد از گذشت چند ساعت هم پیام تبریک ملک سلمان خطاب به بایدن را منتشر کرد و این اقدام، جنجال آفرید.
یکی از پست هایی که به طور گسترده میان کاربران فضای مجازی جهان عرب دست به دست شد، پست فعال سعودی “عمر عبدالعزیز” بود که در متن آن آمده بود: “نتانیاهو به بایدن تبریک گفت، حکومت سعودی کی تبریک می گوید؟!”.

در واقع منتشر کننده این پست علاوه بر طعنه زدن و تمسخر حکام آل سعود، تلاش کرده به مخاطبین خود بگوید: با توجه به اینکه رژیم آل سعود علاقه خاصی به مقامات صهیونیستی دارند، خب حالا که نتانیاهو به بایدن تبریک گفته چرا حکام سعودی تبریک نمی گویند؟!

شایان ذکر است، چند روز پیش شاهزاده “ترکی فیصل” رئیس پیشین سازمان اطلاعات و امنیت عربستان در یک سخنرانی در ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی، نسبت به خطر پیروزی بایدن در برابر ترامپ هشدار داده بود و چنین اتفاقی را به منزله بهبود روابط واشنگتن با تهران تلقی کرد.

از سوی دیگر حکام آل سعود به شدت نگران موضع گیری های بایدن و دولتش علیه عربستان در پرونده یمن هستند زیرا دموکرات ها همواره با گرفتن ژست دمکراتیک، خواهان توقف جنگ و برقراری دمکراسی در کشورهای مختلف جهان هستند از همین حکام سعودی نگرانند که بایدن علیه عربستان در جنگ یمن موضع گیری کند و با فشار بین المللی، این کشور را وادار به خروج از یمن کند و قطعا چنین خروجی به منزله شکست رژیم سعودی است زیرا عربستان به اهداف اعلام شده خود بخصوص اصلی ترین هدفش یعنی نابودی جنبش انصارالله دست نیافته است.

ناگفته نماند دولت دموکرات جو بایدن، در پرونده دفاع از حقوق بشر و حقوق اقلیت ها در عربستان – که حقوق شیعیان نیز بخشی از آن است – در برابر آل سعود کوتاه نخواهد آمد.

همچنین یکی از نگرانی عمده و اصلی مقامات سعودی این است که دموکرات های آمریکا در موضوع پرونده ترور “جمال خاشقچی” روزنامه نگار مخالف حاکمان فعلی سعودی – بخصوص محمد بن سلمان – که عامل قتل وی داخل ساختمان سفارت عربستان در ترکیه بودند، کوتاه نیاید و پای آنان را حتی به دادگاه هم بکشاند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا