نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، روز پنج شنبه یازدهم جمادی الاول سال 1446 برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.
آیت الله العظمی شیرازی ر رابطه با مکی یا مدنی بودن آیه 26 سوره اسراء که از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به عنوان ذی القربی ذکر شده فرمودند: در روایات اهل بیت علیهم السلام آمده که گاه سوره مدنی است اما برخی از آیه های آن مکی است، و نیز گاه برخی از سوره ها مکی است اما برخی از آیه های آن مدنی است.
معظم له در ادامه فرمودند: حتی اگر سوره اسراء از سوره های مکی باشد و حتی اگر این آیه شریفه هم مکی باشد، در رابطه با این آیه شریفه، روایت خاص وجود دارد و عامه و خاصه آن روایت را نقل کرده اند.
ایشان در رابطه مفهوم ذی القربی در آیه 26 سوره اسراء – وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ – فرمودند: از آنجا که عترت طاهره در رابطه با این آیه شریفه و مصداق آن یعنی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به عنوان ذی القربی بیان فرموده اند، لذا هر آنچه که را که ثابت شد که عترت طاهره ذکر نموده اند، همانند قرآن کریم حجت است.
آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با کیفیت علم امام معصوم فرمودند: روایات در رابطه با علم امام مختلف است، اما آن گونه که جماعتی برداشت کرده اند، و من هم خودم نیز برداشتم از نوع این روایات همین است که علم امام، حضوری و در همه جا می باشد، لذا هر روایتی که خلاف این ظاهر باشد، باید آن را تاویل کرد.
معظم له در ادامه فرمودند: معصومین علیهم السلام همه چیز را می دانند، فقط در روایت، یک جا استثنا شده، آنجا که در آیه ۳۹ سوره رعد می فرماید: خدا هر چه را خواهد (از احکام یا حوادث عالم) محو و هر چه را خواهد اثبات میکند و اصل کتاب (آفرینش) نزد اوست، لذا ممکن است که خدای عزوجل در برخی موارد، که نام آن بداء گفته شده، چیزی را تغییری بدهد، و انجام آن را به زمان جلوتر یا عقب تر بیندازد.
ایشان هم چنین تاکید فرمودند: خدای عزوجل همه چیز را در اختیار 14 معصوم علیهم السلام قرار داده است، اما آنچه در اختیار ایشان قرار داده، متعلق به خودشان نیست، بلکه متعلق به خدای متعال است، بنابراین خدای عزوجل هر چه دارد، متعلق به خودش است، و این فرق بین معصومین و خدای متعال است.
آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با علم امام معصوم علیه السلام فرمودند: بحث علم امام، بحث مفصلی است، و علامه مجلسی در بحارالانوار در چند جا و در مرآة العقول این بحث را مطرح کرده است، و برخی از علما هم کتاب های مستقل و خاص حول علم امام نوشته اند.
معظم له در رابطه با کیفیت علم امام فرمودند: روایات در رابطه با علم امام، مختلف است، اما آن گونه که جماعتی برداشت کرده اند، و من هم خودم نیز برداشتم از نوع این روایات همین است که علم امام، حضوری و در همه جا می باشد، لذا هر روایتی که خلاف این ظاهر باشد، باید آن را تاویل کرد.
ایشان در ادامه فرمودند: معصومین علیهم السلام همه چیز را می دانند، فقط در روایت، یک جا استثنا شده، آنجا که در آیه ۳۹ سوره رعد می فرماید: يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ وَعِنْدَهُ أُمُّ الْكِتَابِ، خدا هر چه را خواهد (از احکام یا حوادث عالم) محو و هر چه را خواهد اثبات میکند و اصل کتاب (آفرینش) نزد اوست، اما چون خدای متعال این خصوصیت را برای خود قرار داده، و ممکن است برخی چیزها تغییر کند، لذا در برخی دعاها از جمله دعای احتجاب ، بعضی از روایات آمده: استأثر الله بعلمه ، یعنی خدای متعال برخی چیزها را فقط و فقط برای خودش قرار داده است.
آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با تفاوت علم 14 معصوم با پیامبران الهی فرمودند: علم پیامبران الهی دارای مراتب مختلفی است و از جمله پیامبران اولوالعزم از علم بیشتری برخوردار هستند، اما علم همه انبیاء به غیر از خاتم پیامبران، از علم 14 معصوم کمتر است، لذا هیچ کس در دنیا، در مقام، علم و مرتبت، مانند 14 معصوم نیست.
معظم له در رابطه با منابع اصلی که می توان از آن ها دستورات دینی را دریافت نمود، فرمودند: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روایتی متواتر، مبنای بهره گیری از منابع دینی را قرآن کریم و عترت طاهره سلام علیهم اجمعین قرار داده اند و فقط و فقط این دو منبع، در این زمینه معتبر است و سومی ندارد.
ایشان در ادامه فرمودند: در این زمینه قرآن کریم حجت است، و هم چنین آن چه که از عترت طاهره به صورت محرز صادر باشد نیز حجت است.
آیت الله العظمی شیرازی هم چنین تاکید فرمودند: آن چه که در برخی از تفاسیر نقل شده که اولوالامر به معنای حکام است، معتبر نیست، و فعلیت حکومت برای غیر عترت طاهره صحیح نیست و خلاف متواتر روایتی است که از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است، لذا اولوالامر فقط معصومین علیهم السلام هستند.
سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: برخی از احکام مربوط به نماز جعفر طیار، برخی از احکام عقد اجاره، توضیحاتی در رابطه با خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها و متجرای شهادت آن حضرت، و برخی از احکام تقلید، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.
لازم به ذکر است که سلسله نشستهای علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت 11:15 به وقت محلی برگزار میشود و شما میتوانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.