اخباربدون دستهجهان

تداوم اعتراض ها در اسرائیل، سازمان ملل خواستار تحقیقات مستقل در باره اعدام گروگان های اسرائیلی شد

ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور خواستار تحقیقات مستقل درباره گزارش‌هایی شد که ادعا شده شبه‌نظامیان حماس شش گروگان اسرائیلی را اعدام کرده‌اند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از گزارش‌ها مبنی بر اینکه شش گروگان اسرائیلی را اعدام کرده‌اند، وحشت کرده ایم. این یک جنایت جنگی محسوب می‌شود. ولکر ترک خواستار تحقیقات مستقل، بی‌طرف و شفاف است و عاملان این اقدام باید پاسخگو شوند.

روز یکشنبه بعد از اینکه اسرائیل اعلام کرد که اجساد ۶ نفر از اسرا کشف شده، خشم عمومی علیه نتانیاهو تشدید شد.

وزیر خارجه اسرائیل در پی کشته شدن این شش گروگان اسرائیلی که «زمان کوتاهی» پیش از رسیدن ارتش این کشور به تونلی در رفح، اعدام شدند، خواستار افزایش تحریم‌های جهانی علیه ایران و گروه حماس شد.

در پی اعلام این خبر، اعتصابات و به دنبال آن تظاهرات گسترده شبانه در تل آویو و سایر شهر‌ها آغاز شده که بزرگترین اعتراضات از زمان آغاز جنگ غزه محسوب می‌شود.والدین شماری از این گروگان‌ها و گروهی از معترضین بنیامین نتانیاهو را متهم کردند که در دستیابی به توافق اخلال کرده است.

این معترضین گفته‌اند که اصرار بنیامین نتانیاهو به لزوم ادامه استقرار ارتش اسرائیل در دالان فیلادلفی در جنوب نوار غزه با خاک مصر، مانع از دستیابی به توافق است.

صدها هزار اسرائیلی در روزهای گذشته در تل‌آویو، اورشلیم و سایر نقاط این کشور تجمع اعتراضی کرده و بر لزوم دستیابی به توافقی برای بازگرداندن زنده بقیه گروگان‌ها از غزه تأکید دارند.

اما نخست‌وزیر اسرائیل دوشنبه شب در یک نشست خبری در توضیح دلایل خود در خصوص لزوم استقرار ارتش اسرائیل در کریدور فیلادلفی، گفت: «محور شرارت به محور (کریدور) فیلادلفی نیاز دارد».

اشاره او به «محور شرارت»، ایران و گروه‌های مورد حمایت آن در منطقه است.

بنیامین نتانیاهو گفت از این کریدور در طول سال‌ها، تسلیحات مورد نیاز حماس، از بیرون به داخل غزه منتقل شده و در صورت خروج اسرائیل از این جاده ۱۴ کیلومتری، قاچاق تسلیحات از سر گرفته خواهد شد و اسرائیل برای ورود دوباره به آن «با فشار عظیم سیاسی جهانی» روبه‌رو خواهد شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا