آسیاجهان اسلام

هشدار سازمان ملل از احتمال جنایات علیه بشریت در سین‌کیانگ چین

کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد درباره نقض حقوق بشر در منطقه سین‌کیانگ چین هشدار داده است. این دفتر گفته، چین با سیاست‌های سرکوب‌گرانه تحت نام مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی علیه اویغورها و دیگر اقلیت‌های مسلمان، احتمالا مرتکب جنایت علیه بشریت شده است.

بر اساس گزارشِ کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد، سیاست‌های سرکوب‌گرانه دولت چین علیه اویغورها در منطقه سین‌کیانگ، شامل بازداشت‌های گسترده، شکنجه و نظارت فراگیر می‌شود.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در گزارش خود نوشته «این ارزیابی را بر اساس مرور جامع اسناد موجود، از جمله داده‌های رسمی دولت چین، چارچوب‌های قانونی و شهادت‌های منابع مختلف» تهیه کرده است.

در این گزارش گفته شده چین مرتکب نقض‌ سیستماتیک حقوق بشر شده است که از جمله شامل جرایم بین‌المللی است که می‌تواند به ویژه به عنوان جنایات علیه بشریت مورد رسیدگی قرار گیرند.

جرایمی که در گزارش سازمان ملل به آن‌ها اشاره شده شامل بازداشت‌های گسترده و خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری، سرکوب حقوق دینی و فرهنگی، کار اجباری و شنود گسترده است.

بر اساس این گزارش، صدها هزار اویغور و دیگر اقلیت‌های قومی عمدتا مسلمان به طور خودسرانه در مراکزی موسوم به «مراکز آموزش و پرورش فنی و حرفه‌ای» در بازداشت نگاه داشته شده‌ اند.

چین مدعی شده از این مراکز به عنوان بخشی از استراتژی خود در مقابله با افراط‌گرایی استفاده می‌کند، اما عملا این مراکز به اردوگاه‌هایی برای بازداشت اقلیت‌ها تبدیل شده ‌اند.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر می‌گوید شکنجه و رفتارهای غیرانسانی در این مراکز شامل ضرب و شتم، تجویز اجباری دارو و خشونت جنسی می‌شود و بازداشت‌شدگان گزارش داده ‌اند که تحت فشار مجبور به انکار دین و فرهنگ خود شده‌ اند.

دولت چین همچنین فرهنگ اویغور و آیین‌های اسلامی آن‌ها را از رهگذر تخریب مساجد، محدودیت‌های شدید بر پوشش دینی و ممنوعیت‌های گسترده بر آیین‌های مذهبی آن‌ها به صورت سیستماتیک سرکوب کرده است.

در گزارش سازمان ملل همچنین موارد زیادی از مجبور کردن اویغورها و دیگر اقلیت‌ها به کار اجباری در کارخانه‌ها بدون دادن حق آزادی جابه‌جایی به آن‌ها، مستندسازی شده است.

در این گزارش همچنین تایید شده که دولت چین از فن‌آوری نظارت پیشرفته، از جمله تشخیص چهره و ردیابی تلفن‌های همراه، برای کنترل و نظارت بر جمعیت اویغور در سین‌کیانگ و حتی اویغورهای ساکن خارج از کشور استفاده می‌کند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در گزارش خود تاکید کرده مقیاس و شدت این سرکوب‌ها به ویژه با توجه به گستردگی و سیستماتیک بودن آن‌ها می‌تواند موجب شود این اقدامات به عنوان جنایات علیه بشریت مورد رسیدگی قرار گیرند.

این کمیساریا در بخش پایانی گزارش خود خواستار انجام یک تحقیق مستقل از سوی نهادهای بین‌المللی برای بررسی بیشتر اتهامات نقض حقوق بشر و اطمینان از پاسخگو کردن دولت چین شده است.

این نهاد حقوق بشری همچنین از چین خواسته است به ناظران بین‌المللی از جمله ناظران حقوق بشر سازمان ملل، اجازه دسترسی به سین‌کیانگ را بدهد تا وضعیت حقوق بشر در این منطقه به طور مستقل ارزیابی شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا