آسیا

دبیر کل سازمان ملل هشدار داد که تنش‌ها در خاورمیانه می تواند به یک «درگیری منطقه‌ای تمام عیار» تبدیل شود

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل هشدار داد که تنش‌ها بر سرجنگ غزه و حمله ایران به اسرائیل می‌تواند یه یک «درگیری منطقه‌ای تمام عیار» تبدیل شود.

او همچنین گفت که حمله نظامی اسرائیل به شبه نظامیان حماس در نوار غزه در تلافی حمله بی سابقه آن‌ها در هفتم اکتبر سال گذشته به جنوب اسرائیل، «جهنمی» را برای غیرنظامیان محاصره شده در مناطق فلسطینی ایجاد کرده است.

دبیر کل سازمان ملل گفت: «یک اشتباه محاسباتی، یک خطای ارتباطی، می‌تواند منجربه درگیری غیرقابل تصور و تمام عیار منطقه‌ای منجر شود که برای همه ویرانگر خواهد بود.»

وی همچنین تصریح کرد: «اجازه دهید واضح بگویم، خطرات در بسیاری از زمینه‌ها در حال افزایش است. ما برای رسیدگی به این خطرات و بازگرداندن منطقه از لبه پرتگاه مسئولیت مشترک داریم.»

گوترش هم چنین هشدار داد که حملات مستمر حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری، تجارت جهانی را با مشکل مواجه کرده و مخاطرات علیه زنجیره تأمین کمک‌ها را افزایش می‌دهد.

وی در ادامه افزود: جامعه بین‌المللی باید از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ جلوگیری کند چرا که ممکن است به ادامه تشدید تنش‌ها منجر شده و صلح و امنیت بین‌المللی را تضعیف کند.

 گوترش از تمامی گروه‌های درگیر خواست تا از خود «خویشتنداری»‌ نشان دهند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا