آسیاجهان اسلام

درخواست عفو بین الملل بر توقف فوری تخریب غیرقانونی منازل، مشاغل و اماکن مذهبی مسلمانان در هند

سازمان جهانی عفو بین‌الملل خواستار توقف فوری تخریب‌های گسترده و غیرقانونی منازل، مشاغل و اماکن مذهبی مسلمانان در هند شده است. این سازمان، تخریب غیرقانونی اموال مسلمانان با استفاده از بولدوزر را بی رحمانه و وحشناک توصیف کرده است.

سازمان عفو بین الملل در روز چهارشنبه 18 بهمن، دو گزارش با عنوان «اگر صحبت کنید، خانه‌تان خراب می‌شود» منتشر کرد. این گزارش ها تخریب کیفری اموال مسلمانان در حداقل پنج ایالت با استفاده از بولدوزرها را مستند می کند و آن را «کمپین نفرت انگیز علیه جامعه اقلیت» می نامد.

دبیر کل عفو بین‌الملل ابراز نگرانی عمیق کرد و اظهار داشت: «تخریب غیرقانونی اموال مسلمانان توسط مقامات هندی که به عنوان «عدالت بولدوزر» معرفی شده ‌اند، بی‌رحمانه و وحشتناک است. چنین جابجایی و سلب مالکیت عمیقاً ناعادلانه، غیرقانونی و تبعیض آمیز است. آنها خانواده ها را نابود می کنند و باید فورا متوقف شوند.

این سازمان در یادداشتی مطبوعاتی، از دولت هند خواست تا “سیاست واقعی تخریب خانه های مردم را به عنوان نوعی مجازات فراقضایی فوراً متوقف کند و اطمینان حاصل کند که هیچ کس در نتیجه ی اخراج اجباری بی خانمان نمی شود” و افزود که غرامت کافی به همه کسانی که تحت تأثیر تخریب قرار گرفته اند داده شود.

بر اساس تحقیقات آن، بین آوریل و ژوئن 2022، مقامات در پنج ایالت به دنبال خشونت های جمعی یا اعتراضات علیه تبعیض، تخریب را به عنوان نوعی “مجازات” انجام دادند.

گزارش ها به جزئیات 128 تخریب مستند می پردازند که حداقل 33 مورد از بولدوزر های با مارک JCB به طور مکرر مورد استفاده قرار گرفته است که بر 617 نفر که بی خانمان شده اند یا از زندگی خود محروم شده اند تأثیر می گذارد.

بر اساس این گزارش ها، مادیا پرادش تحت حاکمیت حزب بهاراتیاجاناتا بیشترین تعداد “تخریب های تنبیهی” را با 56 مورد گزارش کرد.

بر اساس این گزارش، تخریب هایی که اغلب تحت عنوان حذف ساخت و سازهای غیرقانونی انجام می شود، ناقض قوانین حقوق بشر داخلی و بین المللی است.

آنها همچنین تأکید کردند که مناطق متمرکز مسلمان هدف قرار گرفتند، در حالی که املاک متعلق به مسلمانان به طور انتخابی تخریب شدند و املاک متعلق به هندوها دست نخورده باقی ماندند.

اگرچه بولدوزرهای JCB تنها وسایل نقلیه ی مورد استفاده نیستند، اما بولدوزرهای JCB به برند منتخب تبدیل شده اند و این شرکت، نام مستعاری مانند “هیئت کنترل جهادی” را از رسانه های راستگرا و سیاستمداران به دست آورده است.

عفو بین‌الملل پیش از این در رابطه با این موضوع به JCB نامه داده بود. بر اساس استانداردهای بین المللی، JCB مسئول رسیدگی به کارهایی است که خریداران شخص ثالث با تجهیزات آن انجام می دهند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا