آمریکا

نگرانی شدید سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع آنفولانزای پرندگان بین انسان‌ها

سازمان بهداشت جهانی نسبت به سرایت فزاینده آنفولانزای پرندگان به گونه‌های جدید، از جمله انسان، که نرخ مرگ‌ومیر «فوق‌العاده بالایی» دارد، شدیداً ابراز نگرانی کرد.

جرمی فارار دانشمند ارشد این سازمان، روز پنجشنبه ۳۰ فروردین به خبرنگاران در ژنو گفت: «به نظر من این یک نگرانی بزرگ است».

شیوع فعلی آنفولانزای پرندگان در سال ۲۰۲۰ آغاز شد که تاکنون منجر به مرگ ده‌ها میلیون طیور شده است. این بیماری همچنین به پرندگان وحشی و پستانداران خشکی و دریایی سرایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دام‌های اهلی نیز در ماه گذشته به این فهرست پیوستند که برای متخصصان اتفاقی شگفت‌انگیز بود، زیرا تصور نمی‌کردند آن‌ها مستعد ابتلا به این نوع آنفولانزا باشند.

آقای فارار گفت که سویه «اچ۵ان۱» آن به «یک بیماری همه‌گیر مشترک بین انسان و دام» تبدیل شده است.

او افزود: «البته نگرانی اصلی این است که با سرایت این بیماری به اردک‌ها و مرغ‌ها و سپس به طور فزاینده پستانداران، این ویروس در حال تکامل بوده و قادر است انسان‌ها را آلوده کرده و سپس از انسان به انسان منتقل شود».

این گزارش می‌گوید هنوز هیچ شواهدی دال بر انتشار ویروس آنفولانزای پرندگان بین انسان‌ها وجود ندارد.

آقای فارار گفت اما در صدها موردی که انسان‌ها از طریق تماس با حیوانات آلوده شده‌اند، «میزان مرگ‌ومیر فوق‌العاده بالاست».

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا اول آوریل امسال، از ۸۸۹ مورد ابتلای انسانی به آنفولانزای پرندگان در ۲۳ کشور جهان، ۴۶۳ مورد به مرگ منجر شده است که بیانگر تلفاتی ۵۲ درصدی در میان مبتلایان است.

دانشمند ارشد سازمان بهداشت جهانی با بیان این‌که تلاش‌ها برای توسعه واکسن‌ها و داروهای درمانی برای «اچ۵ان۱» در حال انجام است، خواستار آن شد که مقامات بهداشت منطقه‌ای و ملی در سراسر جهان اطمینان پیدا کنند که ظرفیت تشخیص این ویروس را دارند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا