جهان

عفو بین الملل: واشنگتن ولندن، مسئول نقض حقوق بشر در یمن

کشورهای آمریکا و انگلیس، مسئول افزایش موارد نقض حقوق بشر در یمن هستند.

 

کشورهای آمریکا و انگلیس، مسئول افزایش موارد نقض حقوق بشر در یمن هستند.

سازمان عفو بین الملل امروز ـ پنجشنبه ـ آمریکا وانگلیس را به دلیل صادرات اسلحه به عربستان سعودی وائتلاف نظامی تحت رهبری این کشور، مسئول افزایش موارد نقض حقوق بشر در یمن دانست .

این سازمان حقوق بشری با صدور بیانیه ای اعلام کرد آمریکا وانگلیس با افزایش موارد نقض حقوق بشر و ایجاد مشکلات ویران کننده در یمن از طریق انتقال میلیارد ها دلار اسلحه به عربستان سعودی ،تلاش های احتمالی خود را برای مقابله با بحران از بین برده اند.

این سازمان افزود: از ابتدای درگیری ها در ماه مارس ۲۰۱۵ در یمن، واشنگتن ولندن در صدر صادر کنندگان اسلحه به عربستان سعودی، به ارزش ۵ میلیارد دلار بودند که این میزان بیش از ده برابر ارزیابی های وزارت خارجه آمریکا و وزارت توسعه بین المللی انگلیس است که در بودجه خود برای کمک به یمن طی دو سال گذشته به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار تخصیص داده اند.

«لین معلوف» مدیر تحقیقات دفتر منطقه ای سازمان عفو بین الملل در «بیروت» در این بیانیه افزود: دو سال درگیری در «یمن» بیش از سه میلیون نفر را مجبور به فرار از خانه های خود کرده ،زندگی هزاران غیر نظامی را گرفته و یمن را به شکاری برای فجایع انسانی تبدیل کرده به طوری که ۱۸ میلیون یمنی نیاز مبرم به کمک های بشر دوستانه دارند.

وی افزود: علی رغم میلیون ها دلار کمک های بشر دوستانه بین المللی به یمن ،چندین کشور هنوز با تداوم ارسال میلیارد ها دلار اسلحه به عربستان سعودی، مسئول مصائب مردم «یمن» هستند.

«معلوف» تاکید کرد سلاحی که آمریکا وانگلیس به عربستان می دهند برای موارد نقض شدید حقوق بشر استفاده می شود و به وقوع فاجعه انسانی در یمن کمک می کند و این کشورها در حالی صدور مجوز انتقال سلاح جدید به این کشور را ادامه می دهند، که کمک های بشردوستانه ای نیز برای بحرانی که خودشان بوجود آورده اند، ارائه می نمایند.

عربستان سعودی، همراه با چند کشور دیگر از ششم فروردین سال 1394 اقدام به حمله نظامی به یمن و محاصره زمینی ،دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کردند.

این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه ای جز کشتار بیش از ۱۲هزار یمنی و زخمی شدن ده ها هزار تن، آواره شدن میلیون ها یمنی و ویرانی زیرساخت های این کشور نداشته است .

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا