آسیاایرانجهانمرجعیت شیعه
برجسته ها

آیت الله العظمی شیرازی: هر کس امام حسین علیه السلام را عزیز بدارد ذلیل نخواهد شد

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی روز شنبه بیست و ششم ذی حجه سال ۱۴۴۴ برگزار شد، در این نشست هم چون روزهای گذشته ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در این جلسه علمی ، در رابطه با این فراز از زیارت امام حسین لا ذَلیلٌ و اللهِ مُعِزُّک فرمودند : آن چه که من در مفاتیح و کتاب های دیگر دیدم با همین عبارت نوشته شده که به این معناست که به خدا قسم آن کس که شما را عزیز بدارد، ذلیل نخواهد شد.

ایشان در ادامه فرمودند لذا شیعیانی هم که علی رغم مشقت های فراوان، امام حسین را عزیز می دارند و علی رغم بلاهایی که سرشان می آمده و کشته یا شکنجه می شدند، این ها هم ذلیل نیستند، بلکه عزیز خواهند شد.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه با اشاره به این جمله از حضرت رضا علیه السلام وَأَذَلَّ عَزِيزَنَا تاکید کردند ذلیل به دو معناست ، ذلیل ظاهری و ذلیل واقعی ، یعنی شما کشته شدید و اذیتتان کردند ، اما این ذلت برای شما نیست ، بلکه ذلت ظاهری است و نه واقعی ، و در حقیقت شما عزیز شدید.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود :

اطلاق کلمه قرآن بر کل و جزء ، دلیل خطای آدم و حواء ، موارد جواز و حرمت فروش شیء حرام، حکم خمس در مهریه ،موارد جواز القاء نفس در تهلکه ، حکم تصرف در مال مشکوک به حرام ، موارد حکم مولوی و ارشادی ، حکم کار کردن مسلمان برای کافر ، حجیت عمل و قول و تقریر امام معصوم ، معنای عارفاٌ بحقه در روایات ، لزوم امضای امیرالمومنین برای عبور از صراط ، برخی از احکام ذبح و صید، حکم سهم سادات برای کسی که مادرش سید است ، تفاوت ابن و ذُریّه ، احکام و اقسام ماء الشعیر ، حکم استفاده از شراب برای معالجه و موارد جاری شدن حکم اصالة الصحه در بلاد اسلامی ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم برگزار می‌شود و شما می‌توانید ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه به وقت محلی به صورت مستقیم از طریق شبکه امام حسین علیه السلام بر ماهواره ياهست فركانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا