آسیاایرانجهان
برجسته ها

آیت الله العظمی شیرازی: هم در سهم امام و هم در سهم سادات اذن فقیه لازم است

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی روز یکشنبه بیستم ذی حجه سال ۱۴۴۴ برگزار شد، در این نشست هم چون روزهای گذشته ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با کیفیت پرداخت سهم امام از سوی افراد مکلَف فرمودند : ظاهرا در این مساله میان فقها تَسالُم است و بدون اجازه مرجع تقلید و مجتهد جامع الشرایط نمی توان سهم امام علیه السلام را پرداخت کرد.

ایشان در ادامه با بیان این که در سهم سادات جماعتی پرداخت آن را مانند سهم امام منوط به اذن فقیه دانسته اند ، اشاره به نظر فقهی مرجع تقلید راحل آیت الله العظمی سید محمد شیرازی نمودند و گفتند : یکی از فقهایی که چنین نظری داشتند مرحوم اخوی رضوان الله تعالی علیه بودند و من هم برداشتم همین است ، فقط در این مساله احتیاط وجوبی کرده ام که پرداخت سهم سادات هم چون سهم امام منوط به اذن فقیه است و فتوا نداده ام.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند: غالب فقها گفته اند که پرداخت سهم سادات نیاز به اذن فقیه ندارد و به خصوص متاخرین متعرض شده اند که اجازه لازم ندارد اما برداشت من این است که اجازه می خواهد.


سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود:
مسائل مربوط به طهارت و نجاست از جمله آب کُر ، آب قلیل ، غُساله و تبعیت ، مسائل مربوط به خمس ، مساله اعتقاد به ولایت امیرالمومنین قبل از فوت ، کیفیت عدول از حیَ به حیَ ، وجوب تامین مخارج تدفین زوجه توسط زوج ، موارد وجوب تیمم و وضو ، موارد وجوب یا عدم وجوب احرام در طواف ، موارد وجوب خمس در ارث ، مسائل مربوط به اصالة الصَحَة ، مسائل مربوط به خمس اموال ، تکالیف مربوط به صبیَ و فرد نابالغ ، و حکم محشور شدن با کسی که خمس پرداخت نمی کند ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا