اخبارجهان

هشدارها از آب شدن 80 درصد یخچال های جهان تا پایان قرن

دانشمندان در نپال در گزارشی هشدار دادند که با افزایش دمای زمین تا پایان قرن، حدود ۸۰ درصد بزرگ ‌ترین یخچال‌های طبیعی کوهستانی جهان آب خواهد شد.

در این گزارش، که مرکز بین‌المللی توسعه یکپارچه کوهستان روز سه‌شنبه 30 خرداد، منتشر کرد، تغییر اقلیم در منطقه وسیعی از افغانستان تا میانمار بررسی شده است. بر طبق این گزارش، اگر افزایش دمای هوا در جهان به ۳ درجه سانتیگراد برسد، ۷۵ درصد یخچال‌های طبیعی در نپال، بوتان و شرق همالیا در معرض خطر ذوب شدن قرار خواهد گرفت و تنها با یک درجه افزایش، این میزان به ۸۰ درصد خواهد رسید.

این گزارش افزوده که یخچال‌های طبیعی در رشته کوه‌های هندوکش و هیمالیا در دهه ۲۰۱۰ نسبت به گذشته حدود ۶۵ درصد سریع‌تر ذوب شدند. نویسندگان گزارش هشدار دادند که ذوب شدن یخچال‌های طبیعی این منطقه منبع آب ۱۲ رودخانه و آب شیرین حدود دو میلیارد نفر در ۱۶ کشور، از جمله چین، هند و پاکستان را با خطر روبه‌رو می‌کند.

از سوی دیگر، سازمان جهانی هواشناسی پیش‌بینی کرده است که میانگین افزایش سالانه دمای هوای جهان بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ حدود ۱.۱ تا ۱.۸ درجه سانتیگراد خواهد شد. به گفته دانشمندان، اگر افزایش دمای هوای جهان بالاتر از۱.۵ درجه سانتیگراد رود، باعث افزایش چشمگیر سیل شدید، خشکسالی، آتش‌سوزی جنگلی و کاهش مواد غذایی خواهد یافت.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا