جهان

استفاده از بمب های هوشمند اسکاتلندی در جنگ یمن

عربستان سعودی از بمب های هوشمند اسکاتلندی در جنگ یمن استفاده کرده است.

 

عربستان سعودی از بمب های هوشمند اسکاتلندی در جنگ یمن استفاده کرده است.

یک گزارش جدید به‌تازگی فاش کرده که نیروی هوایی عربستان سعودی که تحت آموزش بریتانیا قرار دارد، از بمب‌های هوشمند «اسکاتلندی» برای حمله به یمن استفاده می‌کند.

به گزارش روزنامۀ اسکاتلندی «دیلی رکورد»، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد نیروی هوایی بریتانیا به نیروی هوایی عربستان سعودی آموزش داده که چطور از بمب‌های پیووی 4 استفاده کنند.

این بمب که در کارخانه‌ای متعلق به شرکت «ریتیون» بریتانیا ـ بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ موشک‌های هدایت‌شونده در دنیا ـ در شهر «فایفِ» اسکاتلند تولید شده، نوع پیشرفتۀ بمب‌های پیووی 2 است.

موضوع فروش گستردۀ تسلیحات بریتانیایی به عربستان سعودی طی ماه‎های گذشته و به دلیل نقش ریاض در بروز تلفات سنگین غیرنظامیان در حملات هوایی رژیم سعودی به کشور یمن، در داخل و خارج از بریتانیا تحت بررسی قرار گرفته است.

حکومت بریتانیا از زمان شروع حمله نظامی عربستان سعودی به یمن تا کنون، محموله‌ای تسلیحاتی به ارزش بیش از 3/3 میلیارد پوند را که شامل جنگنده، بمب و موشک می‌شود، به این کشور فروخته است.

این درحالی است که بسیاری از سازمان های حقوق بشری؛ بارها فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی را محکوم نموده و از تولیدکنندگان بزرگ تسلیحات نظامی در دنیا، مانند بریتانیا و آمریکا خواسته اند به این کشور تسلیحات نظامی نفروشند.

در جریان حملات ائتلاف عربستان سعودی به یمن، بیش از 11 هزار تن جان خود را از دست داده و ده ها هزار تن مجروح شده اند، که اکثر آنها غیر نظامی بوده و زنان و کودکان را نیز شامل می شوند.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا