افغانستانجهان

عفو بین‌الملل خواستار پایان معافیت طالبان از مجازات شد

سازمان عفو بین‌الملل در یک بیانیه تازه، از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست که فورا یک ساز و کار جدید برای تحقیق مستقل در زمینه ی نقض حقوق بشر در افغانستان ایجاد کند.

این سازمان اعلام کرد که تحقیق در مورد جنایات بشری در افغانستان و شناسایی عاملان آن، مکمل ماموریت گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان خواهد بود.

سازمان عفو بین‌الملل گفته که طالبان طی این مدت ثابت کرده‌اند که تمایلی به رفتار بی‌طرفانه در زمینه تحقیقاتی که در مورد نقض حقوق بشر در افغانستان صورت می‌گیرد، ندارند.

عفو بین‌الملل از ۱۵ اوت ۲۰۲۱، پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، تحقیقات متعددی در زمینه نقض حقوق بشر در افغانستان انجام داده است. این سازمان، علاوه بر دیگر گزارش‌ها، سه تحقیق جداگانه در مورد کشتار دسته‌جمعی هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان انجام داده است.

همزمان با این، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان نیز در گزارش‌هایش از افغانستان در مورد نقض حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران گفته است که «ممکن است این اعمال بر اساس قوانین بین‌المللی جنایت علیه بشریت شمرده شوند.»

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرده ایجاد این ساز و کار به‌دلیل ماهیت نقض حقوق بشر در افغانستان ضروری است. این در حالی است که طالبان علاوه بر صدها مورد بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و قتل غیرنظامیان و نظامیان دولت پیشین، در اواخر سال ۲۰۲۲، مجازات شلاق و اعدام در ملاءعام را نیز اجرا کردند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا