اخباراروپاجهان

تبعیض علیه زنان محجبه در چند کشور اروپایی

زنان محجبه در بسیاری از کشورهای اروپایی، همواره با مشاکل و فشارهای مختلف مواجه می شوند.

در همین راستا اخیرا مقاله ای بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط تعدادی از اساتید دانشگاه اماده شده که در آن به مقایسه رفتاری برخورد با زنان محجبه در چند کشور اروپایی پرداخته است.

پژوهشی که نتایج آن چند هفته پیش در یک مجله علمی جامعه‌شناسی انتشار یافته، نشان می دهد تبعیض شغلی علیه زنان محجبه در هلند و آلمان و اسپانیا گسترده است.

این پژوهش که نتایج آن روز نهم جولای در مجله علمی-پژوهشی «European Sociological Review» منتشر شده به بررسی «تبعات پوشیدن حجاب توسط زنان مسلمان به هنگام درخواست شغل در سه بازار بزرگ اروپایی یعنی آلمان، هلند و اسپانیا پرداخته است.

این مقاله علمی توسط «مارینا فرناندز-رینو»، محقق ارشد «مرکز سیاست‌های مهاجرتی و اجتماعی» دانشگاه آکسفورد، «والنتینا دی استاسیو»، دانشیار گروه علوم اجتماعی بین‌رشته‌ای دانشگاه اوترخت و «سوزان ویت»، روان‌شناس اجتماعی و رئیس آزمایشگاه تجربی DeZIM به رشته تحریر درآمده است.

محققان برای انجام این پژوهش، گروهی از شرکت‌کنندگان از بانوان را انتخاب کرده و برای هر یک از آنها دو درخواست شغلی، یکی با عکس محجبه و یکی با عکس بدون حجاب برای کارفرمایان ارسال می‌کردند.

مشاغلی که رزومه داوطلبان برای آنها ارسال شده، مشاغل مختلفی از آرایشگری گرفته، تا دستیار فروش، مسئول واحد پذیرش و نماینده فروش را شامل می‌شده است.

همه این مشاغل، طبق توضیح نویسندگان مقاله، به درجه بالایی از تماس با مشتری نیاز دارند.

نتیجه تحقیق در هلند تبعیض بیشتری نسبت به دو کشور دیگر را نشان می‌داد.

در این کشور تقریباً 70 ٪ از متقاضیان که تصویر بدون حجاب ارسال کرده بودند از طرف کارفرما بازخورد مثبتی دریافت کردند و از آنها برای انجام مصاحبه و مراحل بعدی استخدام دعوت به عمل آمد. برای متقاضیانی که عکس با حجاب ارسال کرده بودند نرخ بازخورد مثبت تنها 35 ٪ بود.

نویسندگان مقاله خاطرنشان کرده‌اند: مشاهده میزان بالای تبعیض در هلند، جایی که بافت فرهنگی به طور سنتی پذیرای جذب گروه‌های اقلیت مذهبی بوده، شگفت‌آور است و نشان‌دهنده اثرات منفی سیاست‌های اخیر برای یکپارچه‌سازی فرهنگی مهاجران بوده است.

در آلمان هم نتایج مشابهی به دست آمد. در این کشور ۵۳ ٪ از زنان بی‌حجاب از کارفرمایان بازخورد مثبت دریافت کردند در حالی که این رقم برای زنان محجبه ۲۵ ٪ بود.

در اسپانیا، نتایج متفاوتی به دست آمد. در این کشور، حجاب عامل تبعیض میان زنان مسلمان نبود و تفاوت معناداری از لحاظ بازخوردهای مثبت میان زنان محجبه و بی‌حجاب یافت نشد.

این یافته‌ها، مکمل تحقیقاتی هستند که در گذشته انجام شده‌اند و تبعیض‌های مختلف علیه زنان مسلمان در بازار کار را نشان داده‌اند.

تحقیقی که سال 2019 در دانشگاه کورنل انجام شده بود نشان داد در آلمان، نه فقط زنان دارای حجاب، بلکه زنان دارای اسامی غیرآلمانی با تبعیض روبرو هستند.

این تحقیق نشان داد میزان دعوت به مصاحبه برای یک متقاضی با اسم آلمانی و عکس بدون حجاب 18.8 ٪ و برای همان متقاضی با اسم ترکیه‌ای و باز هم عکس بدون حجاب 13.5 ٪ بود.

در این تحقیق مشخص شد پوشیدن روسری و داشتن اسم ترکیه‌ای باعث اعمال بیشترین تبعیض برای متقاضی می‌شد. تنها ۴.۲ ٪ از استخدام‌کنندگان در چنین شرایطی با متقاضی برای مصاحبه تماس می‌گرفتند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا