آیت الله العظمی شیرازی دام ظله:قاضی باید عادل و بنابر مشهور فقها مجتهد نیز باشد ولی شرط اعلم بودن فقط برای تقلید است
روز گذشته ، سهشنبه ۳۱ خرداد مصادف با ۲۱ ذی قعده ، در نشست علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله شخصی از معظم له پرسید:
از فرمایش امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه وجوب اعلمیت قاضی فهمیده میشود در حالی که فقها آن را حمل بر استحباب کردهاند، وجه آن چیست؟
بزرگ مرجع جهان تشیع آیت الله العظمی شیرازی دام ظله در جواب فرمودند:
(قاضی باید عادل باشد و بنابر مشهور مجتهد نیز باشد اما لازم نیست که اعلم باشد بله این فرمایش امیرمومنان در نهج البلاغه به تنهایی ظهور در وجوب اعلمیت برای قاضی است اما اطلاقات دیگری اعلمیت را برای قاضی شرط ندانسته است و مشهور علما به این اطلاقات عمل کردهاند و از عبارت نهج البلاغه «ثُمَّ اخْتَرْ لِلْحُکْمِ بَيْنَ النَّاسِ أَفْضَلَ رَعِيَّتِکَ فِي نَفْسِکَ» نامه ۵۳ اعراض دلالی کردهاند لذا جمع بین ادله این است که مستحب است قاضی اعلم باشد.
و در فقه مواد زیادی است که کسر یا جبر دلالی شده است مانند: روایت غسل جمعه واجب با این که این روایت نص در وجوب غسل جمعه است و عده ای هم فتوای به وجوب داده اند اما مشهور فقها از وجوب اعراض کردهاند و قائل به استحباب غسل جمعه شدهاند. و مثال دیگر این که: در نماز مسافر که شکسته میباشد روایت وجود دارد که میفرماید به جای آن دو رکعت 30 مرتبه تسبیحات اربع گفته شود با این که این روایت دلالت بر وجوب دارد اما اعراض دلالی شده است.)
لازم به ذکر است که سلسله نشستهای علمی بزرگ مرجع جهان تشیع آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم راس ساعت ۱۲:۱۵ دقیقه به وقت محلی قم برگزار و از شبکه امام حسین علیه السلام به صورت زنده پخش میشود.