آسیااخبارایرانجهانجهان اسلامفرهنگ و هنر

گام ضعیف ایران برای افزایش فرزند آوری؛ اعطای تسهیلات ۷۰ میلیونی برای تولد فرزند سوم خانوارهای فاقد مسکن در ایران

ایران همچنان سعی در تغییر فرهنگ فرزند آوری در این کشور است؛ فرهنگی که تا چندی پیش توسط حکومت ایران تبلیغ می شد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ حکومت ایران سیاست هایی را با هدف ازدیاد جمعیت در پیش گرفته و سعی دارد جمعیت این کشور را از پیر شدن نجات دهد اما به نظر می رسد گامی که این کشور برداشته ضعیف است و نتیجه ای مثبت در پی نخواهد داشت.

ایران با بحران کمبود فرزند آوری مواجه است. این بحران روز به روز به سمت پرتگاهی خطرناک پیش می رود. پرتگاهی که مقام های ارشد ایران تاکنون بارها و بارها در سخنرانی های مختلف به آن اشاره کرده اند و خواستار اتخاذ اقدام های مؤثری برای افزایش فرزند آوری شود.

در همین راستا نمایندگان مجلس شورای ایران، بانک مرکزی این کشور را مکلف به اعطای وام ۲۰ ساله ۷۰ میلیون تومانی به خانوارهای فاقد مسکن که در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ صاحب فرزند سوم می شوند، کردند.

نمایندگان این کشور در نشست علنی نوبت دوم روز گذشته (شنبه)، در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۰، با پیشنهاد کمیسیون فرهنگی با الحاق یک بند درآمدی به ماده واحده این لایحه با بیش از دو سوم رأی نمایندگان موافقت کردند.

بر اساس این بند الحاقی، در اجرای بندهایی از ماده (۱۰۲) قانون برنامه ششم توسعه موضوع پشتیبانی از فرزندآوری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است مبلغ هزار میلیارد تومان، با اولویت مناطق محروم از طریق بانک های عامل و از محل سپرده های جاری و قرض الحسنه نظام بانکی، نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن به میزان 70 میلیون تومان با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله برای خانوارهای فاقد مسکن که صاحب فرزند سوم در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شده و یا می شوند، اقدام نماید.

به گفته کارشناسان، این تصمیم هرچند شاید تا حدودی بتواند به برخی از خانواده ها در مناطق محروم برای خرید خانه های کوچک کمک نماید، اما نمی تواند پاسخگوی مشکلات جمعیتی باشد.

آنها بر این باورند که حکومت ایران از طرح های به اجرا درآمده برای پایین آوردن سن ازدواج و حتی ترویج فرهنگ ازدواج، با طرح های تشویقی این چنینی، حالا سعی در ایجاد فرهنگ فرزند آوری دارند اما همانطور که طرح های سابق نتیجه مثبتی نداد، این طرح نیز به بن بست خواهد رسید زیرا یکی از علل اصلی کاهش فرزند آوری در ایران، مشکلات اقتصادی، تورم و گرانی است و این مشکلات با وام 70 ملیونی حل نخواهد شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا