آفریقااخبارجهانجهان اسلام

تلاش برای مرمت تنها مسجد یک جزیره آفریقایی

ساکنین یک جزیره تاریخی در نزدیکی شهر “داکار” پایتخت سنگال برای مرمت و بازسازی تنها مسجدشان درخواست کمک کرده ‌اند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ ساکنین جزیره تاریخی و کوچک “گوره” که از نظر تقسیم بندی شهری، منطقه نوزدهم شهر “داکار” به شمار می رود، برای بازسازی تنها مسجدشان از یک “کمپین جهانی کمک به ساخت مساجد” درخواست کمک کرده‌ اند.

گفتنی است، تنها مسجد این جزیره حفاظت ‌شده، در سال ۱۸۲۵ میلادی ساخته شده و یکی از قدیمی‌ ترین بناهای این کشور و تنها مکان عبادی جزیره به حساب می آید.

گفته می شود به دلیل تاریخی بودن این مسجد، چند سال پیش نیز برای ثبت آن به عنوان یک اثر تاریخی در سازمان یونسکو هم تلاش هایی صورت گرفت.

ماجرای ساخت این مسجد از آنجا شروع شد که یک شهروند محلی جزیره که “سیلمان نگوم” نام داشته و پیرو دین مسیحیت بوده، خانه نوساز خود را در دسترس مسلمانان که جامعه کوچکی در آن زمان در جزیره بودند، قرار داده بود. یعنی در واقع در ابتدا این مسجد، یک نمازخانه بوده اما بعدها به مسجدی برای مسلمانان تبدیل شد.

ناگفته نماند در دوره اشغال آفریقای غربی توسط امپراطوری فرانسه، و چندین قرن تجارت برده در اقیانوس اطلس، حدود ۴۰ سال طول کشید تا معدود مسلمانان این جزیره بتوانند این خانه را از یک کلبه به مسجد تبدیل کنند.

در نهایت این ساختمان ویران شده، در سال ۱۸۹۲ میلادی با سنگ‌ های آتشفشانی بازسازی شد و رسماً به مسجدی برای عبادت مسلمانان تبدیل شد. اگرچه این مسجد با ظرفیت نزدیک به ۱۰۰ نفر نمازگزار، به دلیل رطوبت ساحلی همواره در معرض خطر فروپاشی بوده، اما به لطف دیوار سنگی ساخته شده توسط مردم به عنوان یک راه حل موقتی، توانست به شکل فعلی باقی بماند اما اکنون نیاز به یک بازسازی اساسی دارد.

شنیده شده که قرار است این مسجد به همت مسلمانان ترک زبان ساکن در این جزیره، بازسازی شود و تاکنون موفق شده اند بخشی از هزینه های بازسازی آن را تأمین کنند اما به گفته آنان، کمک های جمع آوری شده توسط افراد محلی، بسیار ناچیز است و به کمک های دیگر مسلمانان جهان نیاز است.

گفته می شود در سال ۲۰۱۸ میلادی مسلمانان ترک تبار این جزیره از “نیهات سیوانر” سفیر وقت ترکیه در سنگال درخواست کمک کرده بودند اما گویا دولت ترکیه خواسته آنان را اجابت نکرد.

بررسی های انجام شده نشان می دهد سه چهارم جمعیت هزار و ۸۰۰ نفری این جزیره را مسلمانان تشکیل می‌ دهند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا