جهان

زنگ خطر در جامو و کشمیر به صدا درآمد

مقامات امنیتی هند اعلام کردند: با افزایش نفوذ افراد مسلح از پاکستان به ایالت مرزی جامو و کشمیر زنگ خطر در این منطقه به صدا در آمده است.

 

 

 

مقامات امنیتی هند اعلام کردند: با افزایش نفوذ افراد مسلح از پاکستان به ایالت مرزی جامو و کشمیر زنگ خطر در این منطقه به صدا در آمده است.

به گفته مقامات امنیتی و پلیس کشمیر در هفته های اخیر حدود 25 نفر از اعضای گروه های تروریستی مثل لشکر طیبه، تلاش کرده اند که از پاکستان به دره کشمیر نفوذ کنند.

براساس این گزارش ، درگیری بین افراد مسلح و نیروی امنیتی هند در جنگل های منطقه بالایی کوپوارا، از چهار هفته پیش آغاز شده و همچنان به صورت پراکنده ادامه دارد.

همچنین براثر درگیری ها بین گروه های مسلح با نیروی امنیت هند در روز گذشته یک فرد مسلح و یک سرهنگ ارتش جان باختند.

خبرگزاری هندی پی.تی.آی نیز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: حمله انتحاری ناموفق اخیر افراد مسلح به اردوگاه ارتش در منطقه «تانگدهار» در کشمیر به عنوان تاکتیک انحرافی برای کاهش فشار و ایجاد فرصت برای نفوذ شبه نظامیان ارزیابی شده است.

این حمله مسلحانه جمعه گذشته صورت گرفته بود.

ارتش هند چندی پیش اعلام کرد: «کاسرا ابوقاسم» از فرماندهان ارشد سنی های تند روی لشکر طیبه و طراح حملات «اودامپور» در درگیری با نیروهای امنیتی در روستای «خودپورا» در جنوب کشمیر کشته شده است.

«کاسر ابوقاسم» تبعه پاکستان، بیش از شش سال بود که تحت تعقیب نیروهای امنیتی و اطلاعاتی هند قرار داشت.

به گفته پلیس، وی یکی از طراحان حمله به نیروهای امنیتی در «اودامپور» بود که طی آن دو سرباز ارتش کشته و 16 نفر دیگر نیز زخمی شدند. 

پلیس دهلی نو نیز اعلام کرد که یک گروه جاسوسی که از پاکستان وارد هند شده بودند را متلاشی و چند نفر را دستگیر کرده است.

یک مقام پلیس مرکزی هند گفت: هرچند حملات نیروهای مسلح جدی نبوده است ولی اگر دولت اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود این افراد انجام ندهد در 10 سال آینده این منطقه را از دست می دهد.

«رادها کومار» رییس موسسه گروه سیاست دهلی نیز روز دوشنبه، در یک گردهمایی با عنوانِ کشمیر امروز، بسوی آینده هند، گفت:اوضاع در کشمیر به تدریج بدتر می شود.

وی افزود: به نظر می رسد که دولت کار مهمی برای کشمیر انجام نداده است که مردم این ایالت احساس کنند بخشی از این کشور هستند.

بخشی از کشمیر در خاک هند و بخش دیگر در خاک پاکستان قرار دارد و هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام منطقه را دارند و همین موضوع یکی از علل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947 میلادی تاکنون است.

این دو همسایه تاکنون دو بار بر سر مساله کشمیر وارد جنگ شده اند و به رغم برقراری آتش بس تقریبا هر روز درگیری مرزی بین دو کشور رخ می دهد.

از سه جنگی که میان هند و پاکستان رخ داده، دو بار بر سر مالکیت بر منطقه عمده مسلمان نشین کشمیر در مرز دو کشور بوده است.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا