جهان

قرار مجدد برگزاری کنفرانس صلح یمن، در ژنو

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی سازمان ملل متحد از برگزاری کنفرانس صلح یمن در ژنو سویس ، در تاریخ 24 خرداد ماه خبر داد

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی سازمان ملل متحد از برگزاری کنفرانس صلح یمن در ژنو سویس ، در تاریخ 24 خرداد ماه خبر داد.

کنفرانس صلح ژنو که قرار است به ابتکار سازمان ملل و با هدف نیل به راهکاری سیاسی در بین گروه‌های یمنی برگزار ‌شود، پیش از این ، به دلیل ارائه پیش‌شرط‌هایی از سوی منصور هادی ، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن،  و نیز بهانه جویی ها و کارشکنی عربستان سعودی، لغو شده بود.

عبد ربه منصور هادی، از سه شرط خود برای حضور در نشست صلح سازمان ملل در ۲۴ خرداد در ژنو ، عقب نشینی کرد.

در حالی که بیش از هفتاد روز از تجاوز عربستان به یمن و دفاع پیروزمندانه ی نیروهای مقاومت مردمی و ارتش یمن ومقاومت شجاعانه شیعیان این کشور می گذرد ؛ عبد ربه منصور هادی مجبور به عقب نشینی از شروط خود برای حضور در نشست ژنو و برگزاری مذاکرات صلح شد.

به این ترتیب تاکنون همه طرف های یمنی موافقت خود را با حضور در نشست سازمان ملل در ژنو به تاریخ ۲۴ خرداد  اعلام کرده اند.

 اما شروطی که منصورهادی به ناچار پس گرفت، عبارت بودند از :

۱- خروج نیروهای انصار الله از مناطق تحت کنترل خود

۲- خلع سلاح انصار الله 

۳- گفت وگو درباره قطعنامه های شورای امنیت ، تصمیمات گفت وگوی ملی در یمن در خصوص تشکیل دولت فدرال، و پیگیری قطعنامه های نشست ریاض که در غیاب انصار الله  برگزار شد.

این در حالی است که جنبش مردمی انصار الله خواستار توقف تجاوز عربستان به یمن ، عدم بازگشت هادی رئیس جمهوری مستعفی به این کشور ، و برگزاری انتخابات تحت نظارت بین المللی می باشد.

عزالدین الاصبحی وزیر اطلاع رسانی مستعفی و فراری یمن به ریاض ، و ضیف الله الشامی عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله، به عنوان نمایندگان دو طرف در این مذاکرات شرکت خواهند کرد.

اما اینکه چه کشورهایی در این نشست شرکت خواهند داشت، هنوز نامشخص است.

با توجه به اعلام رئیس جمهور مستعفی یمن و جنبش مردمی انصار الله برای حضور در کنفرانس صلح ژنو در تاریخ 24 خرداد ماه ؛  این سوال مطرح است که چرا رژیم سعودی با توجه به قیمت نفت و مشکلات مالی فراوان ، همچنان به حملات هوایی پر هزینه خود به کشور یمن ادامه می دهد !؟

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا