جهان

رشد دوبرابری اعدام ها در عربستان سعودی

شمار اعدام‌ها در عربستان سعودی دو برابر شده‌ است.

شمار اعدام‌ها در عربستان سعودی دو برابر شده‌ است.

سازمان حقوق بشری «ریبریف» در انگلیس در گزارشی اعلام کرد؛ بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ میلادی ۴۲۳ مورد اعدام در عربستان سعودی اجرا شد و این آمار بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ میلادی حدود دو برابر افزایش یافته و به رقم ۸۰۰ اجرای حکم اعدام رسیده است.

در ادامه این گزارش آمده است که در سال ۲۰۱۹ عربستان سعودی ۱۸۶ نفر را اعدام کرده که ۳۷ نفر آن ها به صورت دسته جمعی و با انگیزه های سیاسی اعدام شدند.

بر اساس این گزارش، دو نفر از اعدامی های سال ۲۰۱۹ که به صورت دسته جمعی اعدام شدند ۱۶ و ۱۷ سال سن داشتند که به دلیل شرکت در تظاهرات ضد حکومتی در دادگاه به اقدامات تروریستی محکوم شدند.

این سازمان حقوق بشری، افزوده است: در سال ۲۰۱۹ همچنین ۵۸ خارجی به جرم ترویج مذهب تشیع در عربستان محکوم و اعدام شدند.

ریبریف در گزارش خود آورده است که صدور احکام اعدام از سوی دادگاه های سعودی به اتهام ارتکاب جرایمی که دارای انگیزه های سیاسی بوده، افزایش یافته است.

عربستان سعودی سوم اردیبهشت سال گذشته، ۳۷ شهروند این کشور را که اغلب از شهرهای «قطیف، احسا و مدینه منوره» بودند، اعدام کرد.

در سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی (شهریور/ مهرماه ۹۶) و تنها چند ماه پس از انتصاب «محمد بن سلمان» به ولیعهدی عربستان، ده‌ها تن از تجار، روحانیون، شاهزادگان، فعالان حقوق بشر و حقوق زنان و علمای این کشور دستگیر و روانه زندان شدند.

در حالی که صدور حکم اعدام برای اتباع عربستانی انتقاد مجامع بین‌المللی از جمله عفو بین‌ الملل، دیده‌بان حقوق بشر و اتحادیه اروپا را در پی داشت، اما سعودی ها همچنان به سرکوب مخالفان، فعالان حقوق بشر و فعالان حقوق زنان ادامه می‌دهند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا