جهان

انتقاد برخی محافل و کشورها از اسلام‌ستیزی هند

با ادامه خشونت‌ها علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز مسلمانان هند، سیاست اسلام‌ستیزانه حکومت این کشور با برخی واکنش‌ها روبه‌رو بوده است.

 

 

با ادامه خشونت‌ها علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز مسلمانان هند، سیاست اسلام‌ستیزانه حکومت این کشور با برخی واکنش‌ها روبه‌رو بوده است.

تاکنون پارلمان اروپا، پارلمان انگلیس و سازمان پناهندگان سازمان ملل متحد این خشونت‌ها را محکوم کرده‌اند.

همچنین مقامات و سازمان‌های مردمی کشورهای پاکستان، ترکیه، ایران، اندونزی، مالزی، بنگلادش و افغانستان از این قانون جنجالی انتقاد کرده‌اند.

در بنگلادش فعالان توئیتری خواستار لغو سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر هند به این کشور شده‌اند.

همچنین اعتراضاتی در افغانستان که به‌طور سنتی رابطه خوبی با هند دارد، مطرح شده است.

ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر پیشین مالزی، کمپینی را علیه قانون جدید شهروندی هند و خشونت علیه مسلمانان کشمیر به راه انداخته و رئیس‌جمهور ترکیه نیز از خشونت‌های اخیر علیه مسلمانان دهلی انتقاد کرده است.

در پارلمان بریتانیا نیز بحث‌های داغی در محکومیت خشونت علیه مسلمانان هند در جریان است. خالد محمود، نماینده بیرمنگام و عالی‌ترین مقام مسلمان در پارلمان انگلیس، با طرح این موضوع، خواستار موضع‌گیری سریع درباره این خشونت‌ها شد.

نایجل آدامز، وزیر خارجه انگلیس نیز خشونت‌های دهلی را نگران‌کننده توصیف و بیان کرد: مقامات انگلیسی از جمله طارق احمد از مسئولان وزارت خارجه این کشور در این باره با دولت هند در تماس هستند.

خالد محمود اعلام کرد: نه تنها مسلمانان بلکه هندوهایی که با این قانون تبعیض‌آمیز مخالف هستند، هدف اقدامات خشونت‌ آمیز هندوهای افراطی قرار گرفته‌اند.

با این حال نمایندگان پارلمان اروپا رأی‌گیری درباره قطعنامه انتقادآمیز از قانون شهروندی هند را به تأخیر انداخته‌اند. در این قطعنامه، قانون شهروندی «شدیداً تبعیض‌آمیز» خوانده شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا