جهان

دیده‌بان حقوق بشر: جاسوسی دولت چین از مسلمانان این کشور

گروه دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی عنوان کرد، مقام‌های حکومت چین از یک اپلیکیشن موبایلی برای تجسس از زندگی و رفت‌وآمدهای توده مردم 

گروه دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی عنوان کرد، مقام‌های حکومت چین از یک اپلیکیشن موبایلی برای تجسس از زندگی و رفت‌وآمدهای توده مردم و متعاقب آن پرونده‌سازی و بازداشت مسلمانان در منطقه سین‌کیانگ استفاده کرده و در این جاسوسی‌ها، رفتارهای «کاملاً قانونمند» مردم را به عنوان رفتارهای مشکوک برچسب می‌زنند.

به گزارش شیعه ویوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، اخیرا پکن از بابت سیاست هایی که در منطقه سین‌کیانگ در شمال غرب چین علیه اقلیت‌های مسلمان اعمال کرده هدف انتقادهای بین المللی قرار گرفته است.

چندی پیش سازمان ملل در گزارشی با استناد به صحبتهای گروهی از کارشناسان اعلام کرد، مقام‌های چین حدود یک میلیون مسلمان قوم اویغور و دیگر اقلیت‌های مسلمان را در اردوگاه‌های بازداشت دسته‌جمعی نگهداری می‌کند.

گروه دیده‌بان حقوق بشر پیش از این گزارش داد که مقامات منطقه سین‌کیانگ از یک سیستم نرم‌افزاری مخصوص جاسوسی دسته‌جمعی به نام «پلتفرم عملیاتهای مشترک یکپارچه» (IJOP) برای جمع آوری اطلاعات درباره مردم از منابع متعدد نظیر دوربینهای دارای قابلیت تشخیص چهره، ردیابهای وای‌فای، ایست بازرسی‌های پلیس، اسناد بانکی و سرزدن به خانه‌ها استفاده می‌کنند.

با این حال یک مطالعه جدید با عنوان «الگوریتم‌های سرکوب چین» با همکاری یک شرکت امنیتی مستقر در برلین به منظور تحلیل یک اپلیکیشن متصل به سیستم «پلتفرم عملیات‌های مشترک یکپارچه» انجام شده و یک سری اعمال و رفتارهای مردم را که این سیستم هدف قرار می‌دهد فاش ساخته است.

مایا وانگ، یک محقق ارشد حوزه چین در گروه دیده‌بان حقوق بشر گفت: تحقیقات ما برای نخستین بار نشان می‌دهد، پلیس سین‌کیانگ از اطلاعاتی که به صورت غیرقانونی درباره رفتارهای کاملا قانونی مردم جمع‌آوری شده علیه خود آنها استفاده می‌کند.

او تصریح کرد: دولت چین هر جنبه از زندگی مردم را در سین‌کیانگ تحت نظر قرار می‌دهد و کسانی را که به آنها بی‌اعتماد است، مورد نظارت ویژه قرار داده و آنها را گزینش می‌کند.

این گروه حقوق بشری یک نسخه از این اپلیکیشن را دریافت کرده و از یک شرکت امنیت سایبری خواسته تا با مهندسی معکوس اجزای آن را تشریح نموده و داده ها و منابع آنها را مرور نماید.

بر همین اساس مشخص شده که این اپلیکیشن علاوه بر جمع آوری اطلاعات شخصی، ماموران را وادار می‌کند گزارشهایی در مورد مردم، خودروها و اتفاقاتی که مشکوک تشخیص می‌دهند را ثبت کرده و از پلیس بخواهند آنها را پیگیری نماید.

همچنین در این نرم افزار از افسران تقاضا می‌شود که بررسی کنند، آیا مظنونان از ۵۱ ابزار اینترنتی که مشکوک قلمداد می‌شوند از جمله پیامرسان‌های خارجی مثل واتس‌اپ، لاین و تلگرام استفاده می‌کنند یا خیر.

عده‌ای از مردم می‌گویند، خود یا اعضای خانواده آنها زمانی که از سوی مقامها مورد بازرسی قرار می‌گرفتند، صرفاً به خاطر داشتن نرم افزار واتس‌اپ یا VPN در تلفن‌های همراه‌شان دستگیر شدند.

این گروه حقوق بشری همچنین گفته، یافته‌هایش نشان می‌دهند که سیستم IJOP داده‌های مربوط به هر شخصی در سین‌کیانگ را با رصد داده‌های مکانی ارسالی از تلفن‌های همراه آنها وهمینطور کارتهای شناسایی و خودروها به علاوه داده‌های مربوط به میزان استفاده آنها از برق و پمپ بنزین‌ها رصد می‌کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا