جهان

کمیته پارلمانی انگلیس: حمایت لندن از ریاض عامل بحران انسانی در یمن است

نتایج تحقیقات یک کمیته پارلمانی انگلیس نشان می‌دهد که این کشور به دلیل حمایت تسلیحاتی از ریاض، ممکن است عامل ایجاد بحران انسانی در یمن و ناقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر باشد.

 

نتایج تحقیقات یک کمیته پارلمانی انگلیس نشان می‌دهد که این کشور به دلیل حمایت تسلیحاتی از ریاض، ممکن است عامل ایجاد بحران انسانی در یمن و ناقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر باشد.

کمیته روابط بین‌الملل مجلس اعیان انگلیس در گزارش خود آورده است: دولت ادعا می‌کند که برای صدور مجوز فروش سلاح به عربستان سعودی، دقیقا طرف قوانین بین‌الملل قرار دارد. هرچند شواهد قطعی در این رابطه هنوز وجود ندارد، اما بر اساس ارزیابی ما، انگلیس طرف مقابل این قوانین است.

این گزارش با اشاره به حجم بالا و نوع تسلیحات صادرشده به عربستان، نتیجه ‌گیری کرده است که این مهمات به‌ احتمال‌زیاد عامل تلفات بالای صورت گرفته در یمن و ناقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر است.

در گزارش کمیته پارلمانی انگلیس از دولت این کشور خواسته‌ شده تا سریعاً هرگونه نقض قوانین بین‌الملل توسط ائتلاف به رهبری عربستان ازجمله جلوگیری از توزیع مواد غذایی و دارویی در یمن را محکوم کرده و آمادگی تعلیق برخی مجوزهای کلیدی صادرات سلاح به اعضاء ائتلاف سعودی را داشته باشد.

در گزارش یاد شده نسبت درباره سوءاستفاده ائتلاف عربستان از جنگ‌افزارهای نظامی، که عمداً یا سهواً به مرگ غیرنظامیان منجر شده، عمیقاً ابراز نگرانی و تصریح شده است که اعتماد به تحقیقات عربستان و ضمانت‌های این کشور، مسیر مناسبی برای اجرای تعهدات لندن مطابق با پیمان تجارت اسلحه محسوب نمی‌شود.

اعضاء کمیته روابط بین‌الملل مجلس اعیان انگلیس، از دولت این کشور خواسته‌اند تا اولویت بالاتری را به حل این موضوع اختصاص دهد، بویژه در شرایطی که حمایت تسلیحاتی لندن از ائتلاف عربستان و حمایت‌های بشردوستانه این کشور از یمن به مناقشه کشیده شده است. 

عربستان سعودی با تدارک ائتلافی، از ششم فروردین سال 94، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کرد.

انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن که تاکنون موجب مرگ بیش از 16 هزار یمنی و مجروح شدن دهها هزار نفر دیگر و ویرانی این کشور مسلمان‌ شده، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا