جهان

در ادامه سرکوب مسلمانان روی داد؛ بسته شدن چند مسجد در چین به بهانه ساخت غیرقانونی

ساوث چاینا مورنینگ پست هنگ کنگ، گزارش داد که دولت چین سه مسجد متعلق به مسلمانان هویی در ایالت یون‌نان در جنوب غزب این کشور را به بهانه ساخت غیرقانونی و انجام عبادات غیرقانونی بست.

 

ساوث چاینا مورنینگ پست هنگ کنگ، گزارش داد که دولت چین سه مسجد متعلق به مسلمانان هویی در ایالت یون‌نان در جنوب غزب این کشور را به بهانه ساخت غیرقانونی و انجام عبادات غیرقانونی بست.

بسته شدن این مساجد که به مجموعه ای از سرکوب ها و اذیت و آزار مسلمان این مساجد و مدارس عرب زبان در نینگ شیا و گانسو در شمال چین نیز منجر شد، بعد از اقدام شی جین پینگ رئیس جمهوری این کشور برای فراخوان مردم به ادیان چینی تحت نظارت مقامات حزب کمونیست صورت گرفته است.

این روزنامه با اعلام اینکه دولت چین بارها اعتراض مسلمانان این کشور در سازمان ملل را رد کرد، نوشت: ادعای بنای غیرقانونی این مساجد در حالی از سوی دولت چین مطرح می شود که سازندگان این مساجد از ابتدا بارها سعی کردند همه مراحل ثبت قانونی آنها را طی کنند، اما دولت از بدو امر با ساخت هر مسجدی در منطقه مخالفت می کند.

اگرچه پلیس محلی ویشان با هماهنگی کمیته امور قومی و دینی اقدامات لازم برای بسته شدن این مساجد را انجام داد، اما هیچ مقام و یا شهروندی در باره دستگیری هیچ یک از افرادی که به این مساجد رفت و آمد می کردند، اظهار نظری نکردند.

اداره تبلیغات ویشان، اداره پلیس امنیت محلی ویشان و حتی اداره پلیس یونجیان این منطقه نیز از اظهار نظر در این خصوص و از اینکه آیا دولت قصد تخریب این مساجد را دارد یا نه؛  امتناع ورزیده و فقط به این جمله بسنده کردند که دولت قصد دارد در این خصوص بیانیه ای صادر کند.

این روزنامه در گزارش تصویری از صحنه بسته شدن این مساجد که به انجام  آموزش های مذهبی غیرقانونی متهم هستند، نشان داد که مسلمانان هویی این منطقه هنگام بسته شدن مساجدشان با درگیر شدن با ده ها پلیس، تلاش می کردند مانع اقدام آنها برای بستن این مساجد شوند.

براساس این گزارش تصویری، به رغم مقاومت مردم در برابر پلیس، آنها موفق شدند سه مسجد را مهر و موم کنند.

این گزارش به نقل از یک بیانیه انتشار یافته در روزنامه رسمی حزب کمونیست خلق چین آورده است که پلیس این کشور با همکاری کمیته محلی در امور قومی و مذهبی به روستاهای مسلمان نشین سانجیا مامی چانگ و هویی هویی دنگ حمله کرد تا هماهنگی و ثبات مذهبی را در این مناطق حفظ کرده باشد.

چین دارای 23 میلیون مسلمان است که آمار مسلمانان هویی که در استان یون نان در همسایگی میانمار و لائوس زندگی می کنند به 700 هزار نفر می رسد.

این گزارش با اعلام اینکه از میان 56 قومیت در چین, 10 قومیت پیرو دین اسلام هستند، نوشت: اگرچه در قانون اساسی چین آزادی دین تصریح شده است، اما طی سال های اخیر محدودیت های زیادی را برای پیروان اسلام، مسیحیت و بودیسم اعمال می کند.

دولت چین از تابستان گذشته اقدامات زیادی را برای تحدید 2 درصد جمعیت مسلمان به ویژه در ایالت ایغور نشین غرب این کشور آغاز کرده است و تلاش دارد همه نشانه های اسلامی و عربی را در این ایالت کمرنگ کرده و از بین ببرد.

منطقه سین‌کیانگ (یا شین‌جیانگ) در شمال غرب چین که پیشتر ترکستان شرقی هم نامیده می‌شد، با مرکزیت شهر اورومچی، وسعتی بیش از خاک ایران دارد. این منطقه شهرهایی باستانی مانند ختن و کاشغر را در خود جای داده که در دوران کهن زیستگاه اقوام ایرانی‌تباری مانند سکاها نیز بوده است.

وضعیت مسلمانان در چین به‌گونه‌ای است که به اعتقاد تحلیلگران فرهنگی و سیاسی، عملاً حدود ۱۲ میلیون مسلمان این کشور در خانه و کاشانه خود توسط دولت چین به گروگان گرفته شده و در حبس به‌سر می‌برند.

بنا بر این گزارش‌ها، برگزاری مراسم ماه رمضان، نماز خواندن، روزه گرفتن، ریش گذاشتن و حجاب داشتن برای نسل جدید اویغورها ممنوع شده و استفاده از نام‌های اسلامی نیز برای کودکان ممنوع است.

بزرگترین دین در چین بودیسم است، اما نیا پرستی به عنوان باستانی ترین نظام اعتقادی در چین که همان ارج گذاری به نیاکان است؛ بودیسم یا ساکایامونی؛ دین فلسفی تائوئیزم؛ آئین فلسفی کنفسیوس حکیم؛ مسیحیت پروتستانیزم که در سال 635 میلادی توسط یک نسطوری ایرانی به چین رفت، اسلام، زردشتی و یهودیت در این کشور رواج دارند.

اسلام در سال 651 میلادی یعنی 5 سال بعد از شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به صورت رسمی به چین معرفی شد و سپس توسط هزاران عرب و ایرانی منتشر و گسترش پیدا کرد.

امروزه بیشتر مسلمانان چین اهل تسنن بوده و تعدادی هم شیعه هستند.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا