جهان

پکن: مسلمانان اویغور تهدیدی برای چین هستند

حکومت چین، عدم آشنایی به زبان این کشور را دلیل بازداشت بسیاری از مسلمانان اویغور منطقه سین‌کیانگ (ترکستان) شرقی دانست و افزود: چین از سوی این افراد با تهدید تروریسم مواجه است.

 

حکومت چین، عدم آشنایی به زبان این کشور را دلیل بازداشت بسیاری از مسلمانان اویغور منطقه سین‌کیانگ (ترکستان) شرقی دانست و افزود: چین از سوی این افراد با تهدید تروریسم مواجه است.

پس از اعتراض شدید اندونزی به وضعیت مسلمانان اویغور و تقاضای این کشور از پکن برای ارائه توضیحاتی در این زمینه، سفیر چین در جاکارتا اعلام کرد: عدم آشنایی به زبان چینی و ناتوانایی اویغورها، موجب تمایل آنها به تروریسم می‌شود.

وی در ادامه ادعاهایش گفت: اویغورها برای آموزش زبان چینی و حرفه به کمپ‌های مخصوص منتقل شده‌اند. چین در این منطقه با تهدید رادیکالیسم مواجه است. چین از ادیان و قومیت‌های مختلف تشکیل شده و قانون اساسی ما نیز بر آزادی عقیده تاکید کرده است.

گفتنی است، مسلمانان اندونزی به وضعیت اویغورها اعتراض کرده‌اند. در همین راستا سفیر چین در جاکارتا به وزارت امور خارجه اندونزی احضار و مراتب نگرانی این کشور به وی ابلاغ شده است.

لقمان حکیم صیف‌الدین، رئیس امور دینی اندونزی نیز با اعلام اینکه جامعه جهانی از وضعیت اویغورها در منطقه خودمختار سین‌کیانگ (ترکستان شرقی) نگران هستند از چین خواسته تا در این باره توضیح دهد.

چندین سازمان حقوق بشری در آگوست گذشته طی نشستی که توسط کمیته مبارزه با نژادپرستی سازمان ملل متحد درباره جامعه مسلمانان اویغور در ژنو برگزار شد، اعلام کردند: این مسلمانان به بهانه مواضع سیاسی خود در مراکز (کمپ‌های) آموزشی تحت بازداشت هستند. حدود سه میلیون مسلمان اویغور بدون هیچ محاکمه‌ای در کمپ‌ها نگهداری می‌شوند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز از نقض سیستماتیک حقوق تُرک‌های اویغور در منطقه خودمختار سین‌کیانگ (ترکستان شرقی) خبر داده است.

گفتنی است، چندی پیش سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده بود که اقلیت مسلمان اویغور در چین با بازداشت‌های خودسرانه، محدودیت در انجام تکالیف دینی و همچنین «دین‌زدایی اجباری سیاسی» روبرو هستند.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا