جهان

ردّ ادعای برخی باستان شناسان هندی درباره وجود معبد در زیر مسجد بابری

در آستانه بیست و ششمین سالگرد تخریب «مسجد بابری» به دست هندوهای افراطی، مشخص شده که هیچ معبدی در این مکان وجود نداشته است.

 

در آستانه بیست و ششمین سالگرد تخریب «مسجد بابری» به دست هندوهای افراطی، مشخص شده که هیچ معبدی در این مکان وجود نداشته است.

درحالی که در آگوست 2003 میلادی  به دنبال 6 ماه حفاری، باستان شناسان هندی در دیوان عالی شهر «الله آباد» به یافتن شواهدی جدید از وجود معبد در زیر مسجد بابری شهادت داده بودند، یک گروه جدید از باستان شناسان، آن ها را به نقض اخلاقی و داشتن اطلاعات قبلی درخصوص  معبد متهم کرده اند.

دو باستان شناس هندی با اسامی «سوپریا وارما» و «جایامنون»،  باستان شناسان گروه تحقیقات قبلی را متهم به دروغ گویی کردند.

«وارما» استاد علوم باستان شناسی دانشگاه «جواهر لعل نهرو»،  و «منون» رئیس بخش تاریخ در دانشگاه «شیو نادار»، به دادگاه گفته اند که در حفاری هیچ مدرکی دال بر وجود معبد یافت نشده است

در سال 2010  این دو باستان شناس هندی،  مقاله ای در یک هفته نامه اقتصادی – سیاسی منتشر کرده، و روش های مورد استفاده در جمع آوری شواهد و تفسیر گروه قبلی را به چالش کشیده بودند. 

این باستان شناسان که به نمایندگی از هیات اوقاف اهل تسنن بر کار باستان شناسان نظارت می کنند اعلام کرده اند که حزب «بهاراتیا جاناتا» (حزب حاکم بر هندوستان) برای تایید نظریه وجود معبد زیر مسجد بابری،  گروه تحقیق باستان شناسی را تحت فشار قرار داده است.

وارما در 26 امین سالگرد تخریب مسجد بابری به دست هندوهای افراطی، در مصاحبه با «هافینگتون پست» هندوستان، درباره سه مدرک یافته شده توسط باستان شناسان صحبت کرد و گفت که باستان شناسان شواهد نهایی را دست کاری کرده اند.

وارما همچنین افزود: هیچ مدرکی مبنی بر وجود معبد یافت نشده، و سه مدرک پیدا شده یکی در دیوار غربی، دومی 50 پایه ستون و سومی تکه های مرتبط با معماری بوده اند.  مدرک مربوط به دیوار غربی، بدون شک بخشی از یک شبکه محراب مسجد بوده و هیچ ارتباطی با معبد ندارد و آنچه در زیر مسجد بابری یافت شده، در واقع بقایای مساجد قدیمی تر بوده است.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا