جهان

دادگاه حقوق بشر اروپا: توهین به پیامبر اسلام، آزادی بیان نیست

دادگاه حقوق بشر اروپا در تایید حکم یک دادگاه اتریشی، تاکید کرد که توهین به پیامبر اسلام در چارچوب آزادی بیان قرار نمی گیرد.

 

دادگاه حقوق بشر اروپا در تایید حکم یک دادگاه اتریشی، تاکید کرد که توهین به پیامبر اسلام در چارچوب آزادی بیان قرار نمی گیرد.

به گزارش شیعه ویوز به نقل از آناتولی، دادگاه حقوق بشر اروپا (ECHR) امروز (پنج شنبه) با انتشار بیانیه ای در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد که تصمیم گرفته توهین به پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله را در چارچوب حق برخورداری از آزادی بیان قرار ندهد.

این تصمیم دادگاه در واقع در تایید حکم یکی از دادگاه های محلی در اتریش علیه یک زن ۴۷ ساله شهروند این کشور اتخاذ شده که وی را به اتهام توهین به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در سال ۲۰۰۹ میلادی، به پرداخت ۴۸۰ یورو جریمه نقدی و هزینه های دادرسی محکوم کرده بود.

دادگاه حقوق بشر اروپا در بیانیه خود در این باره تاکید کرد که محکومیت کیفری زن اتریشی توهین کننده به پیامبر اسلام و جریمه ۴۸۰ یورویی، نقض حق وی در آزادی بیان نیست.

این بیانیه افزود: دادگاه به این نتیجه رسید که دادگاه های محلی (در اتریش) تعادل دقیقی میان حق زن مذکور در آزادی بیان و حق دیگران در حفاظت از احساسات مذهبی خود و محافظت از صلح مذهبی در اتریش برقرار کرده است.

دادگاه حقوق بشر اروپا همچنین خاطر نشان ساخت که سخنان این زن اتریشی از حد مجاز در بحث فراتر رفته، حمله توهین آمیز به پیامبر اسلام قلمداد می شود و صلح مذهبی را نیز در معرض خطر قرار می دهد.

این در حالی است که حادثه مذکور در سال ۲۰۰۹ میلادی روی داد جایی که این زن اتریشی دو سمینار برگزار کرده و در جریان آنها سخنان توهین آمیزی علیه پیامبر صلی الله علیه و آله بر زبان آورد.

در واکنش به این مسئله نیز، دادگاه کیفری منطقه ای شهر وین، پایتخت اتریش در ماه فوریه سال ۲۰۱۱ میلادی سخنان زن مذکور را توهین به اعتقادات مذهبی برشمرد و به دنبال درخواست تجدید نظر وی نیز، دادگاه استیناف این کشور در ماه دسامبر همان سال حکم دادگاه کیفری را تایید کرد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا