جهان

مالزی ذاکر نایک را به هند بازنمی گرداند

برخی رسانه های مالزیایی گزارش دادند که دولت جدید این کشور، ذاکر نایک یک رهبرسلفی جنجالی هندی را که در مالزی زندگی می کند ، به هند باز نمی گرداند.

 

برخی رسانه های مالزیایی گزارش دادند که دولت جدید این کشور، ذاکر نایک یک رهبرسلفی جنجالی هندی را که در مالزی زندگی می کند ، به هند باز نمی گرداند.

این رسانه ها به نقل از ماهاتیر محمد نخست وزیر جدید مالزی می گویند تا زمانی که ذاکر نایک مساله ای در این کشور ایجاد نکند، او را به هند بازنمی گرداند. 

فیری مالزی تودی در این باره گزارش داد: ذاکر نایک احتمالا پس از اعلام این اظهار نظر صریح، درصدد دیدار با نخست وزیر مالزی است.

این رهبر سلفی، همچنین بتازگی با انتشار یک فیلم ویدئویی درشبکه اجتماعی فیسبوک رسانه های هند را متهم کرده که در 2 سال گذشته اخبار و گزارش و مقالات جعلی و بی اساس متعددی علیه وی منتشر کرده اند.

رسانه های هندی در اوایل سال جاری گزارش دادند: دولت هند از کوالالامپور خواسته این مبلغ سلفی هندی را که به دست داشتن در عملیات تروریستی متهم است، به این کشور بازگرداند.

منابع دولتی هند اعلام کردند وزارت امور خارجه این کشور درخواست استرداد نایک را به مقامات مالزیایی ارائه کرده است.

احمد زاهد حمیدی معاون نخست وزیر پیشین مالزی در ماه نوامبر سال 2017 گفته بود که بر اساس توافق همکاری قانونی بین دو کشور، اگر یک تقاضای رسمی از سوی دولت هند صادر شود، مالزی برای استرداد نایک به این کشور اقدام خواهد کرد.

ذاکرنایک، در سال 2016 به دنبال طرح اتهام علیه وی در مورد ترویج افکار سلفی گری و وهابی از هند خارج شد.

برخی رسانه ها پس از قدرت گرفتن دولت جدید مالزی گمانه زنی ها در مورد احتمال تحویل دادن ذاکرنایک به دولت دهلی نو که وی را متهم به پولشویی و دخالت در فعالیت های تروریستی کرده، افزایش دادند.

اما فری مالزی تودی به نقل از ماهاتیر محمد گزارش داد: ذاکر نایک پیشتر اقامت دائم مالزی را دریافت کرده و تا زمانی که در مالزی مساله ای ایجاد نکند، به هند بازگشت داده نمی شود.

ذاکر نایک متهم به سخنرانی های تحریک آمیزی است که منجر به حمله تروریستی در داکا در سال 2016 شد که 22 نفر کشته بر جای گذاشت.

آژانس تحقیقات ملی هند نیز پیشتر اعلام کرد که در مورد پولشویی دربنیاد تحیقات اسلامی ذاکر نایک درحال بررسی است.

فرد یاد شده تاکنون تمام اتهامات علیه خود را رد کرده و معتقد است که قربانی رسانه های هندی شده که برای کسب مخاطبان بیشتر حقایق مرتبط با وی را منتشر نکرده اند.

وی رسانه های این کشور را متهم کرد که در دوسال گذشته او را هدف اخبار جعلی مستمر قرار داده اند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا