جهان

برپایی نمایشگاه هنری «اسلام و فلورانس» در ایتالیا

آثار هنری اسلامی در نمایشگاهی با عنوان «اسلام و فلورانس» در شهر فلورانس ایتالیا در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

 

آثار هنری اسلامی در نمایشگاهی با عنوان «اسلام و فلورانس» در شهر فلورانس ایتالیا در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

یک نمایشگاه هنرهای اسلامی با عنوان «اسلام و فلورانس» به همت جووانی کوراتولا، هنرمند ایتالیایی و متخصص و صاحب‌نظر در عرصه هنرهای اسلامی و با همکاری موزه ملی بارجلو به‌عنوان یکی از مشهورترین موزه‌های ایتالیا برگزار شده است.

آمادگی برای برپایی این نمایشگاه دو سال به طول انجامیده و در طول این دو سال تعداد زیادی از کارشناسان با تشکیل شورای مشورتی علمی و بین‌المللی، اقدام به جمع‌آوری آثار هنر اسلامی که گویای تبادل فرهنگی غرب و شرق است، کردند.

اعضای این شورا همچنین با نگارش مقاله‌های مختلفی در ارتباط با این آثار در کاتولوگ نمایشگاه، اطلاعات مهم تاریخی و علمی از میزان ارتباط شرق و غرب و انعکاس آن در هنر اسلامی را ارائه داده‌اند.

آثار ارائه شده در این نمایشگاه بیانگر نقش مهم شهر «فلورانس» در تبادل فرهنگی و دینی میان دو تمدن شرق و غرب از قرن ۱۵ لغایت قرن ۱۹ میلادی است.

فرش مصری مربوط به عصر مملوکی متعلق به آغاز قرن ۱۵ میلادی، قطعات نادری از آثار اسلامی ساخته شده از سنگ‎های کریستال و فلز به همراه نقوش رنگی از جمله آثاری است که در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

 گفتنی است، شهر فلورانس در ایتالیا یکی از مهم‌ترین شهرهای اروپایی است که مجموعه‎های بزرگی از آثار هنر اسلامی را در خود جای داده، به گونه‌ای که حدود ۳۳۰۰ اثر اسلامی توسط لوئیس کاراند، هنرمند ایتالیایی جمع‌آوری و به موزه بارجلو اهدا شد.

همچنین، جووانی کوراتولا که نمایشگاه کنونی را برپا کرده، کسی است که اتاق اسلامی را در داخل موزه ملی بارجلو طراحی کرده تا این اتاق نیز به آثار بی‌نظیر اسلامی بپیوندد.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا