جهان

بررسی اسلام به عنوان حوزه معرفت‌شناسی در کنفرانس بین‌المللی برلین

کنفرانس بین‌المللی با عنوان «اسلام به عنوان حوزه معرفت‌شناسی؛ دغدغه امپراتوری آلمان و عقاید شرقی در جهان آلمانی زبان از سال 1870» یازدهم و دوازدهم اکتبر 2018 در مرکز مدرن لایبنیتس در برلین برگزار می‌شود.

 

کنفرانس بین‌المللی با عنوان «اسلام به عنوان حوزه معرفت‌شناسی؛ دغدغه امپراتوری آلمان و عقاید شرقی در جهان آلمانی زبان از سال 1870» یازدهم و دوازدهم اکتبر 2018 در مرکز مدرن لایبنیتس در برلین برگزار می‌شود.

به گزارش سایت مرکز اطلاعات و ارتباطات برای تحقیقات تاریخی، موضوع اصلی بسیاری از بحث‌ها و مذاکرات اجتماعی و علمی در آلمان، اسلام است.

این مباحث مهم در مورد موضوعاتی نظیر وضعیت و حقوق پناهندگان، کارگران مهاجر، زنان، حجاب و تعلق اسلام و مسلمانان به آلمان است.

در این مباحث همچنین به دیدگاه‌هایی مانند جنبش روشنفکری، سکولاریزاسیون، حرکت تاریخی مسیحیت و یهودیت اشاره می‌شود چرا که به گفته این سایت، چنین دیدگاه‌هایی اغلب در مقابل ادعای عدم توانایی اسلام برای رسیدن به روشنگری یا اصلاحات قرار دارد.

این سایت افزود: در این میان آثار منتشر شده و بیانیه‌هایی درباره «اسلام» که ادعاهای اخلاقی، تاریخی و سیاسی را بازتولید می‌کنند، روزانه افزایش می‌یابد. از این‌رو به نظر می‌رسد «اسلام» به یکی از اصلی‌ترین مسائل حال و آینده جامعه آلمان تبدیل شده است.

این مجموعه تحقیقاتی با اشاره به نقش اسلام در تاریخ آلمان در اعصار مختلف، ادامه داد: با این حال، در بحث‌های آکادمیک و گفت‌وگوهای آلمانی، کمبود آثاری که در حوزه «تاریخ شناخت اسلام» باشد، محسوس نیست و این در حالی است که وجود این آثار می‌تواند ابعاد تاریخی، معرفت‌شناسی و سیاسی از اسلام را در چارچوب تحلیلی یکپارچه مورد توجه قرار دهد. 

از این رو این کنفرانس به دنبال کشف و توسعه دیدگاه‌های تاریخی، علمی و استفاده از آن‌ها برای توصیف دوباره «اسلام» در زبان آلمانی، به عنوان حوزه معرفت‌شناسی است.

علاقمندان به شرکت در این کنفرانس، می‎توانند تحقیقات خود را در یکی از موضوعات، «اسلام به عنوان یک مفهوم تاریخی»، «اسلام، شرق‌شناسي و مطالعات منطقه‌ای»، «اسلام، نژاد و جنسیت» و «اسلام به عنوان دین، لیبرالیسم و سکولار» در این کنفرانس ارائه داده و خلاصه آن تا تاریخ تا 30 می 2018 و حد اکثر در 500 کلمه به دبیرخانه این موسسه تحقیقاتی ارسال نمایند.

همچنین کمک‌هزینه‌هایی (محدود) برای سفر و اقامت پذیرفته‌شدگان در این کنفرانس نیز، وجود دارد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا