جهان

پرونده تخریب مسجد بابری هند در دیوان عالی هند بررسی می‌شود

پرونده تخریب مسجد بابری که در سال ۱۹۹۲ توسط هندوهای افراطی منهدم شد، روز 8 فوریه در دیوان عالی هند بررسی خواهد شد.

 

پرونده تخریب مسجد بابری که در سال ۱۹۹۲ توسط هندوهای افراطی منهدم شد، روز 8 فوریه در دیوان عالی هند بررسی خواهد شد.

به گزارش رسانه های هندی، در جلسه ای که به ریاست رئیس دادگستری هند، قاضی دیپک مشرا برگزار خواهد شد، این پرونده رسیدگی می شود و در طرف این دعوا، خود را برای آن آماده کرده اند.

بر اساس این گزارش ها، هیئت احکام شخصیه مسلمانان هند به منظور حضور قاطع در این جلسه دادگاه، اجلاسی را در مرکز فرهنگی مسلمانان هند با حضور علما و حقوق دانان مسلمان برگزار کرده بود.

در همیت راستا، یکی از اعضای اصلی این هیئت گفته است که با ادله و شواهد محکم، آمادگی کامل برای دفاع از موضع خود در دادگاه را دارا بوده و امیدوارند که حکم این دادگاه به نفع مسلمانان تمام شود. 

مسجد بابُری در شهر آیودیا در بخش فیض آباد در ایالت اوتارپرادش هند است که برفراز تپه‌ای به‌نام «رام کوت» به معنی «قلعه رام» وجود داشت.

 این مسجد در اوایل سده دهم هجری/شانزدهم میلادی به دستور ظهیر الدین محمد بابر موسس گورکانیان هند و به دست میرباقی اصفهانی بنا شده بود. 

هندوها معتقدند که مسجد در محل زادگاه خدای آنها راما بنا شده و پیش‌تر معبدی در آن مکان قرار داشته که در زمان بابر تخریب شده‌ است و بر همین اساس اختلافات شدیدی میان مسلمانان و هندوها وجود داشت تا اینکه در سال ۱۹۹۲ میلادی با حمله هندوهای افراطی مسجد بابری تخریب شد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا