اخبارجهان

افت شدید شاخص جهانی انتخابات آزاد و منصفانه در سال 2023

در گزارش جدید مؤسسه بین‌المللی دموکراسی و کمک‌های انتخاباتی (IDEA)، شاخص جهانی انتخابات آزاد و منصفانه در سال 2023 با بیشترین کاهش ثبت‌شده مواجه شده است.

کاهش مشارکت مردم و افزایش چالش‌های مرتبط با تقلب و دخالت‌های خارجی، مشروعیت انتخابات را تهدید می‌کند.

این گزارش هشدار می‌دهد که روند دموکراسی در جهان برای هشتمین سال متوالی با افت مواجه شده و ضرورت اقدامات فوری برای حفظ سلامت انتخابات و مقابله با تهدیدات فزاینده را مورد تأکید قرار می‌دهد.

به گزارش مؤسسه بین‌المللی دموکراسی و کمک‌های انتخاباتی (IDEA) مستقر در استکهلم، شاخص جهانی انتخابات آزاد و منصفانه در سال 2023 بیشترین کاهش خود را از زمان ثبت آمار تاکنون تجربه کرده است.

این گزارش نشان می‌دهد که کاهش اعتماد به انتخابات و کاهش مشارکت مردمی، اعتبار و مشروعیت انتخابات را در سراسر جهان تهدید می‌کند.

براساس این گزارش، سال 2023 هشتمین سال متوالی است که عملکرد دموکراسی در سطح جهانی با کاهش جدی روبه‌رو بوده و این طولانی‌ترین دوره کاهش از زمان آغاز ثبت داده‌ها در سال 1975 است.

شاخص‌های جهانی وضعیت دموکراسی که شامل بیش از 100 متغیر می‌شود، براساس چهار دسته اصلی ارزیابی شده‌اند: نمایندگی، حقوق، حاکمیت قانون و مشارکت.

در این میان، شاخص مرتبط با انتخابات آزاد و منصفانه و نظارت پارلمانی که زیرشاخه نمایندگی است، بیشترین افت را در سال 2023 داشته است.

«کوین کاساس زامورا» دبیر کل مؤسسه بین‌المللی دموکراسی و کمک‌های انتخاباتی (IDEA) در این گزارش تأکید کرده است: این گزارش فراخوانی برای اقدام فوری در جهت حفاظت از انتخابات دموکراتیک است.

وی در ادامه می افزاید: موفقیت دموکراسی به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما اگر انتخابات دچار مشکل شود، دموکراسی عملاً غیرممکن می‌شود.

این نهاد نظارتی اعلام کرد که تهدیدهای فزاینده‌ای مانند دخالت دولت‌ها در فرآیند انتخابات، ثبت نام‌های غیرقانونی رأی‌دهندگان، مشکلات شمارش آرا و افزایش مداخله خارجی، اطلاعات نادرست و استفاده از هوش مصنوعی در کمپین‌های انتخاباتی، بر روند دموکراسی سایه انداخته‌اند.

همچنین، مشارکت جهانی رأی‌دهندگان به میزان 55.5 درصد در سال 2023 کاهش یافته است، در حالی که این رقم در سال 2008 حدود 65.2 درصد بود.

در حدود 20 درصد از انتخابات های جهانی بین سال‌های 2020 تا 2024، یکی از نامزدهای بازنده نتایج انتخابات را نپذیرفته است.

این گزارش همچنین اشاره دارد که عملکرد دموکراسی در ایالات متحده، که در سال جاری شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است، در دو سال گذشته بهبود نسبی داشته، اما تلاش برای ترور رئیس‌جمهور پیشین دونالد ترامپ در ماه جولای امسال، خطرات موجود را برجسته کرده است.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا