جهان

قرآن طلایی، گنجینه‌ای پنهان در رشته‌ كوه‌های بلغارستان

روستای «چینگیردره» در رشته‌كوه‌های ردوپه در بلغارستان، به خاطر طبیعت زیبا و همچنین نسخه‌های دستنویس اسلامی خود شهرت دارد.

 

روستای «چینگیردره» در رشته‌كوه‌های ردوپه در بلغارستان، به خاطر طبیعت زیبا و همچنین نسخه‌های دستنویس اسلامی خود شهرت دارد.

کتابخانه‌ای دارد که ده‌ها نسخه دستنویس اسلامی در آن نگهداری می‌شود. این کتاب‌ها توسط مردم در زمان حکومت کمونیست‌ها پنهان و حفظ و پس از سقوط رژیم کمونیستی از مردم جمع‌آوری شده است.

مردم چینگیردره (Çıngırdere) با وجود اینکه قادر به خواندن این کتاب‌ها نبودند، این نسخ اسلامی متعلق به دوران امپراتوری عثمانی را جمع‌آوری کرده‌اند.

در میان این نسخ اسلامی، یک نسخه قرآن متعلق به قرن چهاردهم نیز وجود دارد که طلاکاری شده و به «قرآن طلایی» مشهور است.

این قرآن قدیمی‌ترین کتاب این کتابخانه است و در همه صفحات آن نام جلاله «الله» با حروف مطلا نوشته شده است؛ از همین رو این قرآن را قرآن طلایی می‌نامند.

این قرآن در کتابخانه مسجد چینگیردره نگهداری می‌شود.

هیری براهیمباشو (Hayri Brahimbashev)، رهبر سابق این روستا می‌گوید: هدف ما این است که این آثار ارزشمند را که در زمان کمونیست‌ها پنهان شده بودند به نسل‌های آینده منتقل کنیم. اسناد اداری زیادی نیز در میان آثار مکتوب جمع‌آوری شده وجود دارند، اما بدون شک باارزش‌ترین قطعه کتابخانه، این قرآن است که بنابر یافته‌های دانشمندان متعلق به قرن چهاردهم بوده و در آن کلمات توحید و الله با طلا نوشته شده‌اند.

وی افزود: این مصحف که گفته می‌شود متعلق به مدرسه‌ای در سمرقند است، وقف‌ها و علامت‌هایش در گوشه اوراق نیز طلاکاری شده‌اند. 

به همین خاطر است که مردم آن را «مصحف طلایی» می‌نامند.

علاوه بر این قرآن، مصحف دیگری نیز در این کتابخانه نگهداری می‌شود که گرچه طلاکاری شده نیست اما به قدمت قرآن طلایی است.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا