جهان

گرمای غیر قابل کنترل، زمین را مرگبارتر کرده است

گرمایش زمین طی ۱۳ ماه اخیر یک رکورد نگران کننده در سطح جهانی بجا گذاشته است. این سرعت افزایش گرمای زمین، پیامدهای خطرناکی را در بر خواهد داشت. پژوهشگران مراکز تحقیقاتی نتایج پژوهش های خود را منتشر کرده اند.

در ادامه بیشتر بخوانید

سایت خبری سالون SALON ویژه تغییرات آب و هوایی در گزارشی به قلم سردبیر خود ماتیو روزا، به ابعاد نگران کننده‌ی گرمایش زمین طی یکسال و نیم اخیر اشاره کرده و در تیتر خود آورده که گرمای غیر قابل کنترل، زمین را مرگبارتر کرده است.

در این گزارش آمده است که گرمای مرگبار ۱۳ ماه گذشته در سطح جهان، رکورد بی سابقه ای را در تاریخ بشری بجا گذاشته است.

بر پایه‌ی گزارش مرکز مطالعات آب و هوایی اروپایی موسوم به کوپرنیکوس که مبنای تهیه گزارش سایت سالون است از ژوئن ۲۰۲۳ تا ژوئن ۲۰۲۴ و تا هفته اول ماه ژوییه بصورت پیوسته، میانگین دمای پنج قاره رو به افزایش بوده است و با این محاسبه می‌توان مشخص کرد که دمای جهان بصورت متوسط یک و نیم درجه سلیسیوس معادل ۲.۷ درجه فارنهایت بالاتر رفته است.

گزارش هم چنین پیش بینی کرده که این افزایش مرگبار دما، موجب خشکسالی و پدیده‌های آب و هوایی مصیبت بار  همچون سیل‌ها و طوفان‌های شن و رانش زمین هم خواهد شد.

گزارش سالون تایید می‌کند که به مرز اخطار  نگران کننده‌ی مندرج در توافق آب و هوایی پاریس در سال ۲۰۱۵ نزدیک می‌شویم. 

نیکولاس ژولیان، پژوهشگر ارشد در مرکز مطالعات آب و هوایی اروپایی کوپرنیکوس، تایید کرده است که افزایش گرمای زمین به شکل نگران کننده‌ای با ریتم جدیدی سرعت گرفته است.

ثبت رکورد افزایش گرما در عربستان سعودی، هند و صحرای اریزونای آمریکا و مرگ هزاران نفر در پی این افزایش نشان می‌دهد، این نگرانی‌ها با داده های میدانی تطبیق دارد و باید در سطح رهبران کشورهای جهان برای آن تصمیمی فوری اتخاذ شود.

دکتر تویلا مون، پژوهشگر آب و هوا در ناسا، هم تایید کرده است که یکی از تبعات این افزایش گرمای زمین ظهور و بروز پدیده‌های پیش بینی نشده است. 

این پژوهشگر افزوده که احتمالا تغییر آب و هوا از سرمای شدید به گرمای شدید در فاصله زمانی بسیار کم و در خارج از فصول متعارف از پیامدهای این گرمایش زمین با ضرباهنگ جدید است.

این پژوهشگر پیش بینی کرده که طوفان های شدید اعم از طوفان های صحرایی که ریزگردها را به محیط زیست انسانها می آورند ، سیل های مرگبار و بالا آمدن سطح آب رودخانه ها و دریاها، خشکسالی در کنار باران های مرگبار و مضر برای محصولات کشاورزی، همه و همه از تبعات این افزایش گرمای زمین است که از این پس بیشتر از گذشته با آن روبرو خواهیم بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا