جهان

خطرات نادیده گرفتن خشونت‌های ضداسلامی در سریلانکا

در سال‌های اخیر تعداد جرائم ناشی از نفرت علیه مسلمانان در سریلانکا رقم دور از انتظاری داشته است.

 

در سال‌های اخیر تعداد جرائم ناشی از نفرت علیه مسلمانان در سریلانکا رقم دور از انتظاری داشته است.

اخیراً نیز یک گروه بودایی تندرو به نام «بودو بالا سنا»(BBS) مجموعه حملاتی را علیه مساجد و کسب‌وکارهای مسلمانان رهبری می‌کند که در همین ماه نیز مغازه‌های مسلمانان در شهر «جینتوتا» (Gintota) را هدف بمبگذاری قرار دادند.

«گالاگودا آته گنانسارا» (Galagoda Atte Gnanasara )، رهبر گروه بودو بالا سنا (Bodu Bala Sena)، مسئول ترغیب هوادارانش به حمله علیه اقلیت مسلمان است و در نتیجه این حملات در شهر «الوتهگاما» (Aluthgama) و آتش زدن خانه‌ها و مزارع، ۴ نفر جان خود را از دست داده و ۸۰ نفر مجروح شده‌اند.

به گفته فعالان اجتماعی، اقدامات ناچیزی که برای جلوگیری از اقدامات گنانسارا انجام شده، مسلمانان سریلانکا را نسبت به ادامه زندگی ناامید و نگران کرده است. گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد که حکومت سریلانکا از تصمیم خود برای تحت پیگرد قرار دادن این رهبر بودایی صرفنظر کرده است.

از طرفی، فعالان و روزنامه‌نگاران سریلانکایی مرتب در مورد نارسایی‌ها در رسیدگی به این وضعیت می‌گویند و خواستار اقدامات قاطع‌تر برای جلوگیری از نفرت افکنی علیه مسلمانان هستند.

گنانسارا، بارها از اقدامات «آشین ویراتو» (Ashin Wirathu) راهب تندروی میانماری که با تشکیل کمپین غیرانسانی ۹۶۹ علیه مسلمانان، زمینه را برای ریشه کن کردن مسلمانان از میانمار فراهم کرد، تقدیر کرده و پس از پاکسازی مسلمانان از میانمار به دنبال اجرای این کمپین ضداسلامی در سریلانکا هستند.

ده درصد جمعیت ۲۰ میلیونی سریلانکا را مسلمانان تشکیل می‌دهند و اکثریت جمعیت این کشور بوداییان سینهالی هستند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا