جهان

اقدامات بلژیک برای جلوگیری از نشر تفکرات سلفی

بلژیک، مدیریت مسجد بزرگ بروکسل را از عربستان سعودی گرفت.

 

بلژیک، مدیریت مسجد بزرگ بروکسل را از عربستان سعودی گرفت.

پس از حملات تروریستی که بروکسل در سال گذشته شاهد بود، بلژیک به بررسی روابط خود با عربستان سعودی پرداخت و این کشور را به حمایت از تروریسم و افراط گرایی متهم کرد.

بروکسل همچنین، تصمیمات پیش گیرانه ای نیز اتخاذ کرد تا از این پس از بروز اقدامات تروریستی در کشور خود و کشورهای همسایه اروپایی جلوگیری کند.

این کشور اعلام کرده که برای بیمه کردن مسلمانان کشور خود در برابر موج افراط گرایی تولید شده توسط سنی های تندرو وسلفی های مورد حمایت عربستان سعودی، با نظر مجلس نمایندگان بلژیک مبنی بر لغو مدیریت سعودی ها بر مسجد بزرگ بروکسل موافقت کرده است. 

پس از آن مجلس نمایندگان بلژیک در جلسه ای عمومی گزارش کمیته تحقیق پارلمان در مورد حملات تروریستی 22 مارس 2016 در بروکسل را مورد بررسی قرار داد و با اکثریت آراء تصمیم بر این شد که توصیه های مندرج در ذیل این گزارش ،اجرایی شود.

یکی از این توصیه ها این بود که پیمان امضا شده با عربستان در مورد مدیریت سعودی ها بر بزرگ ترین مسجد بلژیک که با هزینه سعودی ها نیز ساخته شده، لغو شود.

این تصمیم در مورد مدیریت مسجد بزرگ بروکسل با موافقت اکثریت نمایندگان روبرو شد و نمایندگان تصمیم گرفتند مدیریت این مسجد به نهاد جدیدی وابسته به شورای اجرایی مسلمانان بلژیک سپرده شود.

شایان ذکر است، کمیته تحقیق اقدامات تروریستی بروکسل در زمینه رسیدگی به این پرونده به اظهارات 17 نماینده و 200 شخص حقیقی گوش کرده و جلسات متعددی را در طول 18 ماه برای رسیدگی به این پرونده برگزار نموده و سرانجام گزارشی مفصل در این زمینه ارائه کرده است.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا