آسیااخبارجهان

سازمان ملل: موارد ابتلا به وبا در یمن افزایش یافته است

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که موارد ابتلا به وبا در یمن شاهد افزایش سریع بوده و از ابتدای سال جاری تاکنون به مرز ۶۰ هزار مورد در تمام استان‌های یمن نزدیک شده است.

یونیسف موارد ابتلا به وبا را همراه با افزایش سریع عنوان نمود و تاکید کرد که از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون تعداد مبتلایان به مرز ۶۰ هزار مورد در تمام استان‌های یمن نزدیک شده است.

بر اساس آمار جدید طی دو هفته گذشته بیش از ۲۱ هزار مورد جدید ابتلا به وبا ثبت شده است که نشان می‌دهد میانگین روزانه حدود ۱۴۰۰ مورد ابتلا جدید است که رقم نگران‌کننده‌ای می‌باشد.

یونیسف چندی پیش هم در گزارشی درباره وضعیت بشردوستانه در یمن اعلام کرده بود که بین اول ژانویه تا ۳۱ مارس ۲۰۲۴، نزدیک به ۲۰ هزار مورد مشکوک به اسهال، و وبای حاد در استان‌های شمالی و مناطق تحت کنترل حوثی‌ها گزارش شده است.

این گزارش حاکی از آن است که ۴۷ درصد از موارد گزارش شده در شرایط بالینی حاد و شدید هستند.

شیوع این بیماری عمدتاً ناشی از سیستم بهداشت عمومی در این منطقه بحران زده‌ی جهان است که تقریباً یک دهه از جنگ، فرسوده شده، و منابع بهداشتی در آن از جمله واکسن کاهش یافته و با کمبود شدید منابع مالی و مواد غذایی روبرو می‌باشد.

در گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن در ماه جولای سال ۲۰۲۳ نیز به تشدید بیماری حصبه در یمن اشاره و تاکید شده بود که ۸۸ درصد کودکان مبتلا به این بیماری هیچ دوزی از واکسن را دریافت نکرده‌اند.

کارشناسان بهداشت بر این عقیده اند که با استفاده از واکسن، از حصبه، فلج اطفال و سایر بیماری‌های در حال گسترش در یمن که بدترین بحران انسانی در جهان را تجربه می‌کند، می‌توان جلوگیری کرد.

در این گزارش تاکید شده بود که می‌توان از بسیاری از همه گیری ها و بیماری‌ها از جمله سرخک، فلج اطفال، سیاه سرفه و دیفتری در کودکان واکسینه نشده که درصد زیادی از مبتلایان را تشکیل می‌دهند، با تامین به موقع واکسن و دارو پیشگیری کرد.

یونیسف در گزارش آوریل ۲۰۲۳ خود نیز از مرگ ۴۱ هزار کودک در یمن طی سال گذشته در نتیجه بیماری‌های قابل پیشگیری خبر داد.

این سازمان در این گزارش گفته بود که هر ۱۳ دقیقه یک کودک بر اثر این بیماری‌ها جان خود را از دست می‌دهد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا