جهان

اعتراض شیعیان به ادامه بازداشت شیخ زکزاکی

شیعیان نیجریه بابرگزاری تظاهراتی، به ادامه بازداشت شیخ زکزاکی اعتراض کردند.

 

شیعیان نیجریه بابرگزاری تظاهراتی، به ادامه بازداشت شیخ زکزاکی اعتراض کردند.

شیعیان نیجریه در اعتراض به ادامه بازداشت غیرقانونی شیخ ابراهیم زکزاکی روحانی شیعه نیجریه ای الاصل این کشور، در شهر «سوکوتو» مرکز ایالت سوکوتو و دیگر شهرهای این ایالت واقع در شمال غرب نیجریه دست به راهپیمایی اعتراض آمیز زدند.

در این راهپیمایی ده ها نفر از زنان و مردان اهل تشیع نیجریه حضور داشتند و آزادی فوری شیخ ابراهیم زکزاکی و همسر وی را خواستار شدند.

پلیس نیجریه نیز در واکنش به برگزاری این راهپیمایی مسالمت آمیز همچون گذشته با اتخاذ رویکردی خشونت آمیز اقدام به پرتاب گاز اشک آور برای متفرق کردن راهپیمایان کرد.

فعالان مدنی نیجریه نیز، از هجوم نیروهای پلیس به مراکز شیعیان در شهرهایی که در آنها راهپیمایی برگزار شده خبر دادند.

به گفته این فعالان، پلیس با هجوم به این مراکز اقدام به تیراندازی کرده و یک نفر را نیز بازداشت نموده، ولی تاکنون خبری از شهادت یا مجروح شدن کسی منتشر نشده است.

موج سرکوب شیعیان در نیجریه از دو سال گذشته و با یورش نظامیان این کشور به حسینیۀ شهر زاریا در ایالت کادونا آغاز شد که در آن شیخ زکزاکی و همسرش در جریان این حمله دستگیر شده و بدون تفهیم اتهام و محاکمه در زندان به‌‍ سر می‌برند.

در حملۀ نظامیان نیجریه به شیعیان در روزهای ۱۲ و ۱۴ دسامبر ۲۰۱۵ در شهر زاریا بیش از 350 نفر، از جمله سه فرزند شیخ زکزاکی، به شهادت رسیدند.

سازمان عفو بین‌الملل اوایل اردیبهشت ۱۳۹۵ ارتش نیجریه را به کشتار شیعیان، دفن کردن آنها در گورهای دسته جمعی و نابود کردن مستندات مرتبط با این جنایت متهم کرده بود.

این سازمان بین‌المللی همچنین تصاویری ماهواره‌ای به گزارش خود ضمیمه کرده بود که محل گورهای جمعی شیعیان در نیجریه را نشان می‎داد.

سال گذشته نیز سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که مقام‌های نیجریه باید مطابق حکم دادگاه عالی فدرال این کشور، شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش را فوراً از زندان آزاد کنند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا