جهان

پیامبر؛ صاحب نخستین سند جهانی احترام به ادیان

پیمان‌نامه «پیامبر صلی الله علیه و آله» با مسیحیان نخستین سند جهانی در ترویج پیام صلح است.

 

پیمان‌نامه «پیامبر صلی الله علیه و آله» با مسیحیان نخستین سند جهانی در ترویج پیام صلح است.

«عبدالرحیم ریحان» مدیرکل تحقیقات و مطالعات باستان‌شناسی منطقه شمال مصر، پیمان‌نامه «پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله» با مسیحیان را نخستین سند جهانی در زمینه احترام به ادیان و مقدسات و ترویج پیام صلح دانست.

این پژوهشگر مصری افزود: در این سند، اصول و قوانینی برای حمایت از مقدسات مسیحیان و کمک به مرمت و بازسازی آن‌ها و همچنین، عدم اهانت به مقدسات مسیحیان تدوین شده و آمده است اگر بنابه هر دلیلی کلیساها و اماکن مقدس مسیحیان تخریب شود، مسلمانان حق استفاده از مصالح آنان در بنای مساجد و خانه‌های خود را ندارند.

وی اضافه کرد: در این سند همچنین بر همکاری مسلمانان در بازسازی کلیساهای مسیحیان و حمایت از آنان به عنوان اقلیت دینی تأکید شده است. 

این پژوهشگر مصری در پایان، تدریس مفاد این پیمان‌‌نامه و تبیین آن در کنفرانس‌های بین‌المللی صلح و گردهمایی پیروان ادیان مختلف را خواستار شده و تأکید کرد: احترام به ادیان، مقدسات و اقلیت‌ها، اصول ترویج صلح و نابودی تروریسم در جهان است.

گفتنی است، نسخه اصلی این پیمان‌نامه قرن‌ها در صومعه «سنت کاترین» در کوه سینا نگهداری می‌شد. اما در سال ۱۵۱۷ میلادی و در پی فتح مصر توسط «سلطان سلیم عثمانی» نسخه اصلی آن، مفقود شده است، اما کپی هایی از نسخه اصلی در این صومعه محفوظ مانده است.

لازم به ذکر است که پیمان‌نامه «پیامبر صلی الله علیه و آله» با مسیحیان، عهدنامه‌ای است که نبی مکرم اسلام آن را در سوم محرم سال دوم هجری در مسجد النبی به «امیرالمومنین علیه السلام» املاء نموده و خود آن را مهر فرمودند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا