اخبارجهان

هشدار یونیسف به کشته و معلول شدن هزاران کودک با سلاح‌های انفجاری

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) روز دوشنبه اعلام کرد که اقدام های معنادار و موثر برای جلوگیری از استفاده از سلاح های انفجاری در مناطق پرجمعیت می تواند تعداد تلفات کودکان در درگیری ها را به نصف کاهش دهد.

یونیسف روز دوشنبه هشدار داد که با افزایش جنگ شهری، استفاده از سلاح‌هایی که برای میدان‌های جنگ باز طراحی شده‌اند، اکنون به یک مساله رایج در شهرها، شهرک‌ها و روستاها تبدیل شده‌اند که آثار مخربی بر ساکنان جوان و کودک آن‌ها دارد.

بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، سلاح‌های انفجاری عامل ۴۹.۸ درصد از ۴۷ هزار و پانصد مورد از کشته و معلول شدن کودکان بوده که این آمار توسط سازمان ملل در بیش از ۲۴ منطقه درگیری در سراسر جهان تأیید شده است، و اکثریت قریب به اتفاق این انفجارها در مناطق پرجمعیت رخ داده است.

«تد چایبان» معاون مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در این زمینه اعلام کرد: شواهد غیرقابل انکاری وجود دارد که از زمانی که از سلاح‌های انفجاری در مناطق پرجمعیت استفاده می‌شود، کودکان نه تنها از نظر جسمی بلکه در تمام جنبه‌های زندگی خود به شدت آسیب می‌بینند.

وی در ادامه افزود: زندگی هزاران جوان همه‌ساله ناگهان به پایان می‌رسد یا برای همیشه تغییر می کند.

فراتر از آسیب‌ها و جراحت‌های ظاهری کودکان، تأثیرات روانی، آموزشی، و اجتماعی که اغلب کمتر قابل مشاهده است، می‌تواند در طول زندگی آن‌ها باقی بماند و چرخه‌هایی از سختی و رنج را در زندگی آنان ایجاد کند.

استفاده از سلاح‌های انفجاری همچنین تاثیرهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی گسترده‌تری در بر دارد که به شدت بر دسترسی کودکان به مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، آب پاک و سایر خدمات ضروری تأثیر می‌گذارد.

یونیسف این زنگ خطر را در حالی به صدا در می‌آورد که کشورها این هفته در اسلو برای اولین کنفرانس بین المللی پیگیری اعلامیه سیاسی در مورد استفاده از سلاح های انفجاری در مناطق مسکونی که در نوامبر ۲۰۲۲ تصویب شد، گرد هم می‌آیند.

بیش از ۸۵ کشور این اعلامیه را امضا کرده‌اند که بر اساس آن دولت‌ها را متعهد می‌کند در هنگام انجام عملیات نظامی در مناطق پرجمعیت اقداماتی را برای جلوگیری از آسیب به غیرنظامیان انجام دهند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا