جهان

درخواست کمیسر عالی حقوق بشر برای تحقیقات بین‌المللی درباره فاجعه انسانی یمن

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به جان باختن و مجروح شدن هزاران غیرنظامی یمنی، خواستار تحقیقات بین‌المللی در خصوص فاجعه انسانی در این کشور شد.

 

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به جان باختن و مجروح شدن هزاران غیرنظامی یمنی، خواستار تحقیقات بین‌المللی در خصوص فاجعه انسانی در این کشور شد.

«زید رعد الحسین» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، ضمن هشداری جدی درباره وخامت اوضاع انسانی در یمن، اظهار داشت: بر اساس گزارش‌های منتشر شده، نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه در یمن، باعث رنج مفرط غیرنظامیان شده که عواقبش فاجعه‌ای است که نه به علت بلایای طبیعی بلکه کاملا به دست انسان روی داده است.

وی در ادامه افزود: در سال گذشته، علاوه بر بازارها، بیمارستان‌ها، مدارس، مناطق مسکونی و دیگر زیرساخت‌های عمومی و خصوصی، شاهد حملات هوایی به مراسم تشییع جنازه و قایق‌های کوچک غیر نظامی بودیم. گزارش‌ها حاکی از آن است که حوادث بقدری گسترده بوده که در حال حاضر نزدیک به 8/18 میلیون نفر نیازمند کمک های بشردوستانه و 3/7 میلیون نفر در آستانه قحطی قرار دارند.

«زید رعد الحسین» افزود: از آنجا که همه طرفین درگیری، کمیسیون ملی تاسیس شده برای بررسی نقض حقوق بشر در یمن را به رسمیت نشناخته‌اند، کمیسیون نمی‌تواند گزارش جامع و بی طرفانه‌ای درباره وضعیت حقوق بشر در یمن ارائه کند. 

وی افزود: من بارها و بارها از جامعه بین‌المللی خواسته‌ام تا تحقیقات مستقلی درخصوص نقض بسیار جدی حقوق بشر در یمن آغاز کند، ولی سکوت جامعه بین‌المللی در برابر قربانیان یمنی، شرم‌آور است و از بسیاری جهات به ادامه این روند کمک می‌کند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین، به کمیته‌های مردمی وابسته به حوثی‌ها و واحدهای ارتشی وفادار به عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن، درباره بکارگیری افراد زیر هجده سال در درگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه یا غیرقانونی تذکر داد.

کمیسر عالی حقوق بشر در پایان گفت: «من از همه طرفین درگیری برای متوقف ساختن جنگ و رفتن به سمت مذاکره‌ای با دوام، دعوت می‌کنم باشد که مردم یمن روی صلح را ببینند».

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا