جهان

درخواست عفو بین الملل برای بازنگری احکام اعدام در عربستان سعودی

عفو بین‌الملل خواستار بازنگری عربستان در حکم اعدام ۱۴ مخالف نظام شد.

 

عفو بین‌الملل خواستار بازنگری عربستان در حکم اعدام ۱۴ مخالف نظام شد.

سازمان عفو بین الملل از عربستان خواست در حکم اعدام ۱۴ تن از شیعیان متهم به شرکت در تظاهرات علیه نظام حاکم بازنگری کند به ویژه اینکه متهمان تاکید دارند، مورد شکنجه قرار گرفته‌اند و به این ترتیب اعترافات آنها فاقد ارزش حقوقی است.

این سازمان در ادامه با تاکید بر لزوم انجام تحقیقاتی شفاف و مستقل درباره شکنجه متهمان پرونده و دیگر اشکال بدرفتاری با آنها، از عربستان سعودی خواست متهمان را طبق معیارهای بین‌المللی در دادگاه‌های عادلانه و بدون استفاده از مجازات اعدام، مجددا محاکمه کند.

دادگاه عالی عربستان سعودی اواخر ماه گذشته میلادی حکم اعدام ۱۴ تن از منتقدین حکومت این کشور را صادر کرد.

پس از اعلام این حکم، فعالان مدنی فاش کردند که تمامی متهمان این پرونده که با نام «شبکه العوامیه» شناخته می‌شود و ۲۳ تن در ارتباط با آن به گفته رژیم سعودی به «انجام اقدامات تروریستی» محکوم شدند، به ریاض منتقل شده‌اند و این نشان می‌دهد که اجرای حکم اعدام آنها نزدیک است.

کارشناسان مسائل حقوق بشری می‌گویند اتهامات مربوط به «تروریسم» به ابزاری در دست وزارت کشور عربستان سعودی تبدیل شده تا بتواند از طریق آن به سرکوب مخالفان و کسانی که خواهان حق آزادی بیان هستند، بپردازد.

واکنش‌ها به نقض حقوق بشر در عربستان سعودی پس از اعدام چهار عربستانی در ماه گذشته میلادی به اتهامات مختلفی از جمله ایجاد آشوب، سرقت مسلحانه و حمله مسلحانه علیه حاکمیت و نیز صدور حکم اعدام برای 14 تن دیگر شکل گرفت.

طبق آمار اعلام شده از سوی عفو بین‌الملل،‌ میانگین اعدام‌ها در عربستان سعودی در بالاترین سطح خود قرار گرفته و ‌این کشور از ابتدای سال جاری میلادی، دستکم ۶۶ تن را اعدام کرده است.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا