افغانستانجهان

نشست شورای امنیت سازمان ملل؛ حقوق زنان و ساختار فراگیر سیاسی مطالبه جهانی است

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که پشت‌ درهای بسته در مورد افغانستان برگزار شده بود، بدون نتیجه‌ گیری مشخص به پایان رسید.
اعضای شورای امنیت در این نشست در مورد تمدید دوره کاری یوناما، تعیین نماینده ی ویژه سازمان ملل متحد و نتایج نشست دوحه گفت‌وگو کرد‌ند.


منابع گفته اند که اختلافات اعضای دایمی برسر تعامل با طالبان جدی بوده و امریکا، بریتانیا و فرانسه با درخواست چین ‌و روسیه برای گسترش روابط اقتصادی کشورهای همسایه با طالبان مخالفت کردند.

اختلاف اعضای دایم باعث شد که شورای امنیت بیانیه‌ای مشترک درباره ی محتوای نشست شورا و انتظارات آنها از طالبان منتشر نکند. با این حال،‌ رییس دوره‌ای شورای امنیت گفته که صلح و ثبات افغانستان مشروط به ساختار سیاسی فراگیر و رعایت حقوق بشر به‌ویژه تامین حقوق زنان است.

او از طالبان خواسته که سیاست‌های زن ‌ستیزانه، سرکوب ساختارمند و تبعیض جنسیتی سیستماتیک خود را متوقف سازند و به تعهدات بین‌المللی افغانستان پای‌بند بمانند.

همزمان‌، یازده کشور امضا‌کننده‌ ی تعهدات مشترک در مورد اصول زنان، صلح و امنیت در شورای امنیت، با صدور بیانیه‌ای مشترک گفته ‌اند که تعهد قوی خود را برای پیش‌برد حقوق و منافع زنان و دختران در افغانستان تایید می‌کنند.

در این بیانیه گفته شده که تنها راه ثبات و توسعه پایدار در افغانستان، روند سیاسی فراگیر مبتنی بر حاکمیت قانون و حقوق‌بشر، به‌ ویژه رعایت کامل حقوق‌ زنان است.

آنان ضمن محکوم کردن تبعیض جنسیتی و سیستماتیک علیه زنان و دختران، خواهان لغو فوری تمام سیاست‌های سرکوب‌کننده ی زنان چون لغو ممنوعیت آموزشی، کار و آزادی بیان شدند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا