جهان

استفاده ریاض از تجهیزات کانادایی در سرکوب مخالفان

سخنگوی دولت کانادا اعلام کرد: کشورش در حال بررسی گزارشاتی درمورد استفاده مقامات عربستان سعودی از تسلیحات نظامی ساخت کانادا علیه شهروندان عربستانی است.

 

سخنگوی دولت کانادا اعلام کرد: کشورش در حال بررسی گزارشاتی درمورد استفاده مقامات عربستان سعودی از تسلیحات نظامی ساخت کانادا علیه شهروندان عربستانی است.

به گفته «جان پاپکوک» سخنگوی دولت کانادا در امور بین المللی، «کریستینا فریلاند» وزیر خارجه کانادا، عمیقاً نسبت به این گزارشات ابراز نگرانی کرده و از مقام های کانادا خواسته در این باره تحقیق کنند.

وی افزود: اگر ثابت شود که ریاض از خودورهای نظامی ساخت کانادا، برای ارتکاب موارد نقض حقوق بشر استفاده کرده است، دولت کانادا اقدامات لازم در این زمینه را اتخاذ خواهدکرد.

رسانه ها و کاربران در شبکه های اجتماعی با انتشار تصاویر و ویدئوهایی از خودوهای نظامی ساخت شرکت های اسلحه سازی کانادا، استفاده نیروهای امنیتی سعودی از این خودورها را در حملات ماه جاری علیه شهروندان در شهر شیعه نشین «العوامیه» در قطیف در شرق عربستان سعودی به نمایش گذاشتند.

دولت «جاستین ترودو» در ماه آوریل (فروردین/ اردیبهشت) مجوز فروش تجهیزات نظامی به عربستان سعودی را صادر کرد؛ تصمیمی که مورد انتقاد شدید گروه ها و فعالان حقوق بشر قرار گرفت.

این در حالی است که یکی از اصول بنیادین سیاست کنترل صادرات کانادا٬ اطمینان از استفاده نشدن کالاهای ساخته و صادر شده این کشور در سرکوب مردم و نقض حقوق بشر است.

بر اساس این سیاست، چنانچه کالایی در این راستا استفاده شود یا احتمال استفاده از آن در موارد نقض حقوق بشر وجود داشته باشد، باید فورا از انتقال آن کالا جلوگیری شود.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا