آسیاافغانستانجهانجهان اسلام

کارشناسان سازمان ملل: طالبان بازداشت زنان و دختران را متوقف و افراد بازداشت ‌شده را رها کنند

گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد در مورد بازداشت زنان و دختران، به‌ویژه زنان و دختران متعلق به هزاره‌ها و تاجیک‌ها توسط طا.لبان، ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف این روند و رهایی فوری افراد بازداشت ‌شده گردیده ‌اند.

در بیانیه‌ی مطبوعاتی این کارشناسان که روز جمعه 13 بهمن منتشر شده، از طا.لبان خواسته شده است که محروم ‌کردن خودسرانه زنان و دختران از آزادی بر اساس قوانین پوشش وضع ‌شده از سوی این گروه را متوقف کنند.

در بیانیه‌ی کارشناسان سازمان ملل آمده است که زنان و دختران بازداشت ‌شده در بازداشتگاه‌های طا.لبان تنها یک وعده غذایی در روز دریافت می‌کردند و برخی از آنان مورد خشونت فزیکی، تهدید و ارعاب قرار می‌گرفتند.

بازداشت‌های گسترده زنان و دختران توسط طا.لبان با واکنش‌های زیادی مواجه شده است. شماری از فعالان سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی این اقدام طا.لبان را آدم ربایی و نقض صریح حیثیت و حریم خصوصی زنان و دختران خوانده ‌اند.

نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان هم در اعلامیه‌ای در هجدهم دی ماه، گفتند که این بازداشت‌ها در تاریخ معاصر افغانستان سابقه نداشته است.

این درحالی است که طالبان اخیراً بازداشت‌های گسترده‌ی زنان و دختران را در شهرهای مختلف، به‌ویژه کابل، دایکندی، بامیان، بلخ و قُندوز شروع کرده و زنان و دختران را در پیوند به چگونگی نوع پوشش آن بازداشت کرده ‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا