جهان

اعتراض دادستان عربستان به حکم برائت شیخ حبیب از روحانیون شیعه

دادستان عربستان سعودی به حکم برائت یکی از روحانیون شیعه این کشور اعتراض کرد.

 

دادستان عربستان سعودی به حکم برائت یکی از روحانیون شیعه این کشور اعتراض کرد.

دادگاه عربستان «شیخ محمد حبیب» از روحانیون شیعه را از اتهامات وارده تبرئه کرد، اما دادستانی کل عربستان سعودی در دادگاه بدوی به این حکم اعتراض کرد.

مقامات سعودی «شیخ حبیب» را در تیر ماه سال گذشته و در پی خطبه ها و موضع گیری های وی در رابطه با مطالبه اصلاحات، انتقاد از وضعیت حقوق بشر و سرپوش گذاشتن بر خطابه های تکفیری در منبر ها و اداره های رسمی، بازداشت کردند.

وی بیش از 130 روز در زندان انفرادی به سر برد و فعالان اجتماعی نگران حکم صادره اجرای آن بودند؛ زیرا به گفته این فعالان، در بازجویی و موعد های محاکمه، وکیلی به همراه وی نبوده است.

همچنین، «شیخ حبیب» در موضع گیری هایی، اعدام «آیت الله نمر باقر النمر» را به شدت محکوم نموده بود و به همین دلیل چندین بار پس از بازداشت، بازجویی شده بود.

این روحانی شیعه، فعالیت های خود را در استان شیعه نشین «قطیف» و در محل تولدش شهر «صفوی» انجام می دهد.

وی در سخنرانی های خود به اصلاحات، تحقق عدالت اجتماعی، آزادی بیان، رفع تبعیض، باز شدن راه برای مشارکت سیاسی و آزادی تمام بازداشت شدگان آزادی بیان تاکید دارد.

فعالان می گویند که حکم دادگاه جنایی در برائت این روحانی شیعه، زمانی اجرایی خواهد شد که دادگاه بدوی این حکم را تایید کند و اعتراض دادستانی عربستان را رد کند.

به گفته این فعالان، این اقدام دستگاه قضایی عربستان سعودی، تنها برای تحت بازداشت قرار دادن این روحانی شیعه با ظاهری قانونی است.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا