جهان

احتمال تعلیق فروش سلاح انگلیس به عربستان سعودی

انگلیس ممکن است وادار شود فروش اسلحه به عربستان سعودی را به حالت تعلیق درآورد.

 

انگلیس ممکن است وادار شود فروش اسلحه به عربستان سعودی را به حالت تعلیق درآورد. 

قرار است روز دوشنبه دادگاهی در انگلیس برگزار شود که نتیجه‌ آن ممکن است از فروش تسلیحات توسط این کشور به بزرگترین مشتری خود یعنی عربستان سعودی را به ارزش میلیاردها پوند، جلوگیری کند.

دادگاه عالی انگلیس باید حکم خود درباره‌ سیاست‌های صادرات سلاح این کشور را صادر کند و از آنجایی که روابط دوجانبه لندن و ریاض در مرحله مهم و حساسی قرار دارد، ممکن است این حکم برای دولت انگلیس سنگین تمام شود.

از طرفی انگلیس به مخفی کردن گزارشی  ـ که درباره حمایت مالی این کشور از تروریسم است ـ متهم شده چرا که گفته می‌شود در این گزارش از عربستان سعودی شدیدا انتقاد شده است. 

انگلیس تنها در 2 سال گذشته مجوز فروش بیش از 3 میلیارد پوند سلاح به عربستان را صادر کرده که عربستان سعودی نیز یمن یها را با این سلاح ها به خاک و خون کشیده است.

از زمان آغاز تنش‌ها در یمن، انگلیس مجوز فروش انواع تسلیحات نظامی را به عربستان سعودی صادر کرده، اما کمپین مقابله با تجارت اسلحه با در نظر گرفتن بحران یمن و نقش انگلیس در آن، این احتمال را مطرح کرده که فروش سلاح به عربستان سعودی نقض قوانین اتحادیه اروپا و انگلیس است. 

این کمپین، باور دارد از آنجایی که حملات هوایی به  یمن بدون توجه به موقعیت غیرنظامیان و ساختمان‌های مسکونی انجام می‌شود، نقض قوانین بشردوستانه‌ بین‌المللی است. 

شورای اتحادیه اروپا، انگلیس را از صدور مجوز صادرات سلاح در مواردی که نقض قوانین بین المللی بشر دوستانه به  شمار می‌آید، منع می‌کند.

اگر حکم دادگاه عالی انگلیس علیه دولت این کشور صادر شود، صادرات سلاح به عربستان سعودی به تعلیق در خواهد آمد و  صادرات تسلیحات به دیگر کشورها با بررسی و حساسیت بیشتری صورت خواهد گرفت.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا